sunnuntai 20. lokakuuta 2013

MOT: Vaihto-oppilas heitteillä

Sain pari kommenttia TÄSTÄ videosta jossa mua suositeltiin kattomaan tää ja kertomaan mielipide ja myös kommenttia jossa joku ois innokas lähteen vaihtoon mutta tän videon jälkeen ei enää ookkaan niin varma. Aluks aattelin etten halua ees kattoo tuota mutta ihan mielenkiinnosta katoin - ja hyvä ku katoin, koska nyt voin vaan sanoa että luojan kiitos että oon rotaryvaihtari.

Tuohan on ihan kamalaa missä nuo nuoret joutu elämään, olosuhteet oli tosi köyhät, myös kirjaimellisesti, huoneet oli likasia eikä ilmeisestikkään tarkistettu etukäteen, ei tiietty mihin rahat laitettiin ku järjestöt ei suostu kertomaan, aluevalvojat sai satoja euroja yhestä lapsesta eikä välittäny niistä ollenkaan. On hyvä että joku näyttää että tää ei välttämättä oo mitä ne mainoslappuset, mitä joka kuukausi kotia pusketaan joka lehen välissä, kertoo ja antaa olettaa. Ne mainoslappuset, missä iloiset ja hymyileväiset tytöt ja pojat poseeraa rannalla surffilaudan kanssa ilman huolen häivää ja alapuolella on isolla printillä "KOE ELÄMÄSI UNOHTUMATTOMIN VUOSI". Ne antaa ihan väärän kuvan koska eihän tää ruusulla tanssimista - tai rannalla surffaamista kokoaikaa ole, mutta ei tän kyllä kuuluis tuollastakaan olla mitä tuossa videolla näkyy. Ite en tosiaan oo vaihtoa muiden järjestöjen kautta oo tehny ku rotaryn enkä niiden käytännöistä liikaa tiiäkkään, joten nyt aion kertoa oman mielipiteeni rotaryvaihtarina omista kokemuksista. Ikinä en oo kaupallisista järjestöistä liiemmin tykänny enkä siitä miten ne toimii ja kerää rahaa. Varmasti voit saada mahtavan vuoden vaikka ootki STS tai EF vaihtari, ei epäilystäkään, ei se aina siitä järjestöstä oo kiinni vaan suurimmaksi osaksi itestä ja omasta asenteesta. Joka tapauksessa näitä huonojaki kokemuksia löytyy ku vaihtovuosi onki muuttunu unelmavuodesta painajaiseksi, ja sillon kyllä on sillä järjestöllä väliä.

Mun on itseasiassa aika hyvä kommentoida tätä asiaa, koska oon ollu keskellä tuota kaikkea ja nähny omin silmin miten tuo toimii. Ensinnäki alotetaan tuosta raha-asiasta. Me ei maksettu penniäkään rotareille, vaan kaikki maksut hoidettiin ite ja tiiettiin tasan tarkkaan mihin rahamme laitettiin. Ennen vuotta, ennenku tiesin ees mihin oon lähdössä, maksoin ensimmäisen maksun mikä oli 400 euroa rotareille, joka oli järjestelymaksu. Siinä oli paljon paperisotaa, koulutuksia, vaihtareiden sijoittelua ja muuta johon tää raha meni. Sen jälkeen maksoin itse jokasen rokotuksen, vakuutuksen, viisumin, lentoliput, rotarytakkini, New Yorkin maaohjelman ja hätävararahaston. Kertaakaan en antanu rahaa kenellekkään tietämättä mihin se menee, vaan äitin kanssa maksettiin kaikki maksut itsenäisesti. Tällä ko. vidella sanotaan pariin otteeseen että vuodesta maksettiin yli yhdeksän tuhatta euroa, ja vielä tietämättä mihin rahat käytettiin. Me maksettiin tästä yli puolet vähemmän, neljä tuhatta euroa ja tiiettiin mihin rahat meni eikä kukaan käyttäny niitä meiän puolesta. Myöskään aluevalvojat, host perheet ketkään muutkaan rotaryn jäsenet ei saanu euroakaan musta, mä en maksanu niille mitään eikä kukaan muukaan siitä että ne ois saanu sijoitettua mut johonki. Ei kaikki kaupalliset järjestötkään maksa perheille hostaamisesta, mutta esimerkiksi oiskohan explorius, joka maksaa siinä tapauksessa jos perhettä ei löydy. Enkä ees tajua sitä, ensin on ongelmia löytää perhettä eikä sitä löydy mutta sitten ku kuullaan että siitä maksetaan niin sitten suostutaan hostaamaan. Niinkö?

Olin ite keskellä tuota perheenvaihtoa. Tilanne oli tosi monimutkanen, enkä sitä tässä enempää ala puimaan koska se on tosi pitkä juttu, mutta tää oli nopein perheenvaihto mikä on tehty. Ei siksi että mulla ois ollu tosi huonot oltavat edellisessä perheessä, vaan koska vanhuus alko painaan päälle eikä kemiat oikein kohdannu ja tottakai 75-vuotias "mummo" on vähä eri aikakaudelta ku keski-ikäset vanhemmat, ja tää oli alunperinki vaan väliaikanen ratkasu asua hänen kanssaan. Vaikka tää oli nopein perheenvaihto mikä on tehty, se kesti kuitenki yli kuukauden ja tiiän että mun klubi ja tää host perhe teki kaiken niin nopeesti ku vaan pysty. Näin miten ne oikeesti tuli kotiin ottamaan kuvia ja varmistamaan että mulla on sänky, paikka missä opiskella enkä asu keskellä sikolättiä. Kuulin miten lakimies tutki niiden taustat ja kuulin miten tiukkaa se on jos rikoksia on taustalla, ja välillä pelkäsinki että jos sieltä löytyy jotain ylinopeussakkoja ja rotary sanoiski etten voi muuttaa, mutta mitään ei kuitenkaan löytyny. Emily kerto mulle miten mun aluevalvoja tuli tänne haastattelemaan niitä, mitä kysymyksiä se kyseli ja mitä ne kerto ja opetti näille vaihtareista. Emily kerto miten sen vanhemmat täytteli papereita, hommaili allekirjotuksia ja vastaili kymmeniin erilaisiin kysymyksiin rahatilanteesta, entisistä ja tänhetkisistä työpaikoista, lemmikeistä, lapsista, sukulaisista, rikostaustoista, kodista ja monesta muusta asiasta eikä mikään riittäny; aina oli lisää dokumentteja täytettäväksi, ja kaikki vaan mun turvallisuuden takia. Sillon se turhautti - no eihän nää nyt mitään hulluja oo ja ihan normaali talohan se on, mutta jälkeenpän se oli vaan hyvä, tosi hyvä oikeestaan, koska ikinä ei voi tietää mikä siellä oottaa.

Meillä on kerran kuukaudessa yhteinen viikonloppu meiän piirin muiden vaihtareiden ja työntekijöiden kanssa, jossa jokaselta kysytään erikseen kuulumiset ja viimeksikki brasilialainen tyttö kärsi kovasta koti-ikävästä niin hän vietti monetki hetket meiän piirin presidentin kanssa kahestaan jutellen ja etsien ratkasua. Rotaryn aluevalvojien täytyy ottaa suhun yhteyttä vähintään kerran kahessa viikossa, jutella sun kanssa ja kysyä miten menee koulussa, host perheen kanssa ja muutenki sekä varmistaa että kaikki asiat on varmasti hyvin. Jos se ei ota, niin siitä kerrotaan presidentille ja sun counselor on ongelmissa. Mulla on kaks aluevalvojaa (counseloria) ja molempien kanssa oon tekemisissä vähintään kerran viikossa, ellen enemmänki, ja voi kyllä ne kyllä välittää. Toisen kanssa juttelin siitä D+ minkä mun historian opettaja mulle anto, ja hän sano että hän on valmis tulemaan sinne koululle keskustelemaan siitä mun arvosanasta koska se ei oo reilua että saan niin huonon arvosanan vaikka kokeet ja muut on menny hyvin. Mulla ei oo mitään negatiivista sanottavaa mun aluevalvojista, ne on mulle oikeesti yhtä tärkeitä mun ystävät ja host perhe täällä ja välittää ihan äärettömän paljon.

Tää on mun oma kokemus ja oma mielipide, ja kohta mun niskaan varmaan hyökkää joukko kaupallisten järjestön vaihtareita puolustamassa omaa rakasta exploriusta tai yfua. En oo missään vaiheessa väittäny että vaihtarivuosi niiden kautta ois huonompi ku rotaryn, kerroin vaan mun oman tarinani rotaryvaihtarina olemisesta ja mitä oon nähny ja kuullu tapahtuvan. Haluan vaan kertoa niille jotka ton videon jälkeen pelkää lähtä vaihtariksi, että ei tuollasta kokoaikaa tapahdu, ja sillä myös on väliä minkä kautta maailmalle lähdet. Meiän äiti jälkeenpäin sano että ei ois ikinä suostunu mua lähettämään maailmalle yhenkään kaupallisen järjestön kautta ku sai tietää niistä enemmän, ja oon ikuisesti kiitollinen siitä.

Ainiin, ja on se 200 dollarin kuukausirahaki kiva bonus.

52 kommenttia:

  1. Kiva kuulla siunkin kantas tähän asiaan ja hyvä että on mennyt hyvin siel :) mut miten tuo kuukausraha homma toimii et maksaako tavallaan vanhemmat sitä vai kuka? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei kun rotary (eli mun rotaryklubi täällä) antaa mulle sen joka kuukausi :)

      Poista
    2. antaaks ne sulle rahaa?:D mistä ne sit saa sitä rahaa mitä antaa, jos toi ei oo kaupallinen järjestö?:)

      Poista
    3. Rotaryklubeissa on yleensä ihmisiä jotka haluavat tukea nuorten mahdolliuuksia päästä vaihtareiksi maailmalle. He maksavat niitä vaihtovuosien kuukausirahoja.

      Poista
    4. rotariklubin jäsenet kai maksaa jäsenyydestä jotain maksuja :)

      Poista
  2. toi yks noista on mun valmentaja :-D

    ja tosiaan olin miettiny vaihtariks lähtöö pitkään ja kun ton näki alko vähän mietityttää... mutta rotareitten kautta olisin lähdössä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ala pelkaa, mulla ei oo yhtakaa pahaa sanaa sanottavana rotarysta!

      Poista
  3. On ihanaa että on tämmönen järjestö, joka oikeesti hoitaa asiat noin hyvin ja huolehtii. Rotaryt on mulle muutenkin ainoa vaihtoehto, koska se on yleensä halvempi, ja mitä nyt on lukenut, niin se on myös tavallaan paras vaihtoehto :)

    VastaaPoista
  4. Mulla ei oo vaihtarikokemusta, mutta olin menossa kielimatkalle jenkkeihin STS'n kautta pari vuotta sitte ja siitä ei oo kyl mitään hyvää sanottavaa - olin hankkinu rokotukset ja viisumin ja maksanu koko homman, ja sit kaks viikkoa ennen lähtöä tuli puhelu että mun lähtö on peruttu koska en ollu kuulemma maksanu sitä. Selviteltii tätä sit joku viikko ku kukaan siellä ei meinannu vastata meijän puheluihin, mut kyl ne sit pari päivää ennen matkan alkua myöns että ne oli tehny virheen. En kuitenkaa enää ehtiny matkalle mukaa, mutta ne lupas et pääsen seuraavana vuonna matkalle, ja että ne pitää meijän rahat tallessa sitä varten. No, viimevuonna yritin sit uudestaan mut se jäi siihen että saatiin sieltä uus lasku, ja ku kysyttii et mites ne yli 2000€jotka maksettiin viimevuonna, niin nää ei mukama tienny mistä rahoista me puhuttiin, ja loppujenlopuks sieltä tuli vihanen sähköposti jossa ilmotettiin, että mun matka on (taas) peruttu ja että mun on enää turha yrittää varata mitään reissua STS'n kautta. Siinä meni sit pari tonnia ihan hukkaan, plus sit rokotuksiin yms uponneet rahat. Ja mut ja mun vanhemmat leimattiin huijareiks, ja sain jonku porttikiellon sinne että jes.

    Kauheen pitkä sepostus, sori :D Mut mäkää en tosiaan uskaltais ainakaan tän yrityksen kautta lähtee mihinkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Herrajumala haastakaa oikeuteen tollaset!!

      Poista
    2. Oliko tää joko provo trolli vai oikeasti ihan saatanan tyhmä perhe?
      Tottakai kaikki tilitiedot löytyy pankista et kuinka paljon siirretty rahaa ja minne, asianajajaan yhteyttä joka hoitaa asian ja jos ei yhteisymmärrystä löydy niin sitte käräjille.

      Poista
  5. Oli tosi kiva lukea sun mielipide tähän asiaan ja kiva kuulla että sulla menee hyvin siellä! Mua on itseäni aina epäilyttänyt se rahan määrä jonka on esim. EF tai muille järjestöille joutunut maksamaan jotta on päässyt vuodeksi vaihtoon. Lisäksi se mihin se raha menee on ihmetyttänyt. Hyvä että on kuitenkin tommosiakin järjestöjä joiden avulla pääsee vaihtoon vähemmälläkin rahamäärällä ja tietäen mihin se kaikki sitten loppujenlopuksi menee.

    Olin kyllä aika järkyttynyt tuon videon katottuani miten vaito-oppilaita kohdellaan noin vaikka he ovat maksanee monia tuhansia euroja siitä että he saisivat unohtumattoman kokemuksen hyvällä tavalla.

    Toivottavasti sulla menee kuitenkin hyvin siellä jatkossakin ja saat kokea ihana vuoden!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ihan samaa mielta.. Mutta mulla ei oo hetkeakaan ollu turvaton olo taalla, rotaryt huolehtii :)

      Poista
  6. hyvä että sulla on mennyt niin kivasti siellä! vaikutat upeelta ihmiseltä ja sun postaukset on mielenkiintosia aina :) onnee sun vaihtovuoteen kovasti! :)

    VastaaPoista
  7. Itelläni on suunnitelmissa myös mennä vaihtoon rotarien kautta, haastattelu on nytten lauantaina. Ton videon jälkeen tuli kauhee pala kurkkuun etten kyllä enää oo yhtään varma asiasta. Ihanaa kuitenkin kun kirjotit oman ja rehellisen mielipiteen tähän, heti tuli varmempi olo asiasta. Sun tekstin ja ton videon jälkeen oon kyllä tullu tyytyväiseksi että heti hylättiin kaikki kaupalliset järjestöt ja päädyttiin rotareihin.
    Pakko vielä sanoa tähän et tää sun blogi on mun lemppari vaihtariblogi, koskakirjotat a sioita niinku ne on etkä vaa kerro pinnallisesti ja anna olettaa että sielä on täydellistä niinku useimmat tekee.
    Kysyisin et millanen se sun haastattelu oli jos yhtään muistat?:) Jännitän nyt jo sitä vaikka kuinka paljon enkä yhtään tiä mitä odottaa, nii ois kiva tietää siitä vähä, että puhuttiinko siellä englantiakin vai oliko joku testi? Paljo tsemppii sulle sinne ja toivottavasti sulla tulee olemaan ihana vuosi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos kivasta kommentista! turhaa pelkäät, rotaryt välittää eikä tee tätä rahan takia kuten tiiät joten ei huolta, ne tekee tätä ihan mielenkiinnosta ja puhtaasta halusta :) ja mun haastattelu oli varmaan rennoin ikinä; mut pyydettiin niiden kotiin mutta tavattiinki sitte ravintolassa, olin yksin, en puhunu sanaakaan englantia vaan iha rupateltii arkisista asioista, se oli älyttömän rentoa! joillaki klubeilla on ollu haastattelu kokonaan englanniksi, jotain ihme poliittisia kysymyksiä suomen pääministereistä (en ois tienny) ja muuta mitä oisin itekki stressannu, joten en osaa yhtään neuvoa sua ku jokasella klubilla on oma tyyli! mutta mulla ne teki sen että ne heijasti valkokankaalle sen mun vapaamuotosen hakemuksen ja kyseli sen perusteella kysymyksiä esim. mun mielipiteistä, harrastuksista ja kaikesta mitä siihen kirjotin :) tsemppiä paljon!

      Poista
  8. Mä allekirjotan joka lauseen tosta sun postauksesta! Oon ite tällä hetkellä rotaryjen kautta Ranskassa, ja nää oikeesti välittää ja näille on tosi tärkeetä että kaikki on hyvin. Mäkin oon mun counselorin kaa tekemisissä about kerran viikossa, ja nyt kun tuli suomesta asti se neljännesvuosi-raportti niin tuli taas sellanen olo että niitä oikeesti kiinnostaa. Oon kuullu miten esim. jenkeissä maksullisten järjestöjen aluevalvojilla on ihan mielettömästi niitä vaihtareita huollettavana ja suurella alueella, mikä on ihan naurettavaa.

    Mullekkaan ei ikinä ollu noi maksulliset järjestöt oikeesti mikään vaihtoehto, niin paljon kuraa niistä oon kuullu. Ei se paska kaikkien osalle tuu, mutta tuntuu että aika monen kuitenki. Ja se on vaan ihan hirveen surullista.. Onneks on näitäkin järjestöjä kun rotary!

    VastaaPoista
  9. ...mutta rotaryssa on vaan se vika, että niitä vapaaehtosia ei oo niin paljoa, että kaikki pääsis niiden kautta pääse lähtemään. Omalla kohallini rotarypapat ilmotti kaks viikkoo ennen haastattelua, ettei ne ei ees haastattele mua ellen löydä isäntäperhe-ehdokkaita siihen mennessä ja siihen kaatu mun koko unelma vaihtoonlähdöstä. Onneks isoisän pussista löyty sitten pari tonnia lisää ja nyt oon Exploriuksen kautta vaihdossa perheessä, joka välittää musta ku omasta lapsestaan.
    Ainaku kehut niitä rotareita, toivon sun tiedostavan miten onnekas ja etuoikeutettu oot kun oot niiden kautta päässyt lähtemään, koska kaikilla potentiaalisillakaan teineillä ei siihen mahdollisuutta oo.
    Vaikka rotaryt varmaan onkin se paras järjestö, niin kaikki ei oo yhtä etuoikeutettuja kun sä, vaan joutuu valitsemaan kaupallisen järjestön tai jättämään koko vuoden väliin.
    Itelläni ja suurimmassa osassa tapauksista kaupallisetkin järjestöt on toiminu hyvin, joten jos ei rotareiden kautta pääse lähtemään, voisin suositella niitäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. nimenomaan, kaikki ei tuu hyväksytyksi koska idea on yksi yhdestä, eli jos lähetät viis niin hostaat viittä - eikä niin että lähetetään satamiljoonaa vaihtaria ihan sama mihin ja saahaan ilmanen matka brasiliaan niinku tossa videolla. jos et tuu valituksi ja silti haluat lähtä vaihtoon niin ymmärrän että sitte kaupalliset järjestöt on toka vaihtoehto, koska jos sinne vaihtoon oikeesti halutaan niin sinne mennään sitten melkeen hinnalla millä hyvänsä, niin mäki aattelin koska halu oli kova lähtä. kai ymmärrät että kaupalliset järjestöt lähettää melkee sen tuhat vaihtaria maailmalle vuosittain ja sä oot yks niistä - ei tietenkään jokasen vuosi oo tommonen painajainen niinku noiden tyttöjen tossa videolla ja oot yks niistä onnekkaista jotka on saanu hyvän perheen mutta tuo video nyt on vaan herätys että tuommostaki tapahtuu kaupallisten järjestöjen kautta. sun kommentin pointti ei oikein avautunu mulle koska en yleistäny että tätä tapahtuu jokasen kohalla joka on vaihossa kaupallisen järjestön kautta koska tottakai suurimmalla osalla se kokemus on hyvä ja vuosi voi olla mahtavampi ku rotaryvaihtarin mutta ei ikinä ei tiiä näiden kautta ku menee että minkälainen kokemus sieltä itelle sattuu koska noh... rahahan siellä silmissä kiiltää. oon ilonen sun puolesta, ihan oikeesti, että oot saanu hyvän perheen eikä siellä oo mitään tuon tapasta niinku tossa videolla, koska sitä ei sais tapahtua yhellekkään vaihtarille.

      Poista
  10. tää ei nyt kyllä liity tähän mitenkään, mutta pitikö sun hommata niitä isäntäperheitä täältä suomesta? :)

    VastaaPoista
  11. Tää sun blogi on kyllä ihan huippu :) postaukset on aina niin erilaisia ja kivoja ! oon ite lähössä ens vuonna exploriuksen kautta usaan ja vähän harmittaa etten hakenu rotarien kautta... en tajua kuinka vaihtovuosi maksaa niin paljon ja hinnat vaan nousee ja nousee koko ajan :-/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! Ja niin se tekee, aina vaan kallistuu ja halutaa rahaa lisaa :(

      Poista
  12. Oisin hirveesti halunnu vaihtoon rotarien kautta, mut mun keskiarvo ei riitä :( Nyt mua pelottaa kamalasti, et jos meen jonku kaupallisen järjestön kautta, nii mun vuodesta tulee ihan kamala. nii mietin et eikö se oo vähän epäreilua, et pitää olla LUOKAN parhaassa neljänneksessä? koska sehän riippuu ihan minkälainen taso luokalla on.

    mut jokatapauksessa tosi kiva blogi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei itseasiassa koska rotaryvaihtareilta edellytetaan erilaisia asioita ku muilta ja taa on kouluvuosi joten siella pitaa parjata ja saada yli C arvosanoja :) totttakai luokan koko ja taso vaikuttaa mutta al stressaa siita liikaa, ei se aina oo se ykkospointti mutta toki se vaikuttaa.

      Poista
  13. Mäki hain eka rotarien kautta mutta minkäs teen ku oon tälläne laiskuri ja ka ei riittäny..:D haha mutta voin omasta kokemuksesta sanoo et explorius oli hyvä valinta sit mulle. (Okei se tosiaan makso enemmän ku mitä oisin maksanu jos oisin rotarie kautta päässy mutta eipä se sinäänsä haitannu..paljoo..). Explorius on lähettäny mulle täs 1kk aikana ny vrm 5 sähköpostii ja kysele miten menee yms. ja aina ku oon soittanu niille niin oon aina saanut apua ja ne ihmiset exploriuksel on ollu tosi mukavia mun mielestä. Ainut mikä o ollu tosi iso miinus oli tää vastaanottava järjestö CETUSA. Ne oli pyyhkiny mun terveystiedoista pois sen kohdan jossa lukee että oon allerginen kissoille ja tässä mun perheessä on nyt sit tällä hetkellä 2 kissaa. Ei sinäällään haittaa koska syön sit vaa allergia lääkkeitä pahimpii oireisii mut yleensä ei mulla oo mtn oireita. (ihme..) JA tää mun perhe on ihan huippu! Että mä kyllä voisin vaihtaa perhettä heti jos haluaisin (tolla aluevalvojalla on pari ässää hihas) mutta mä en halua koska tää mun perhe on niin mahtava!:) Yhelle toiselle suomi tytölle kävi tosi huono tuuri ja se joutu joihinki iha ihme perhee vaihto juttuihi ja sillä oli kauhee säätämine sen kanssa missä se asuu ja millonki, mutta tää ei kyllä ollu aluevalvojan tai sen tytön vika vaan niitte perheitten, ja sillä on nyt ihan kunnon perhe:)
    Et mä oon ite tyytyväinen exploriukseen vaikka toki tästäki järjestyksestä vikoja löytyy.
    Mutta oikeesti noi mitä nuo tytöt joutu kokemaan o iha uskomatonta... en vaan voi tajuta kui joku voi tehä tolleen toiselle ihmiselle :/ Tai että kuka edes lähtee STS:ssän tai EF:n kautta? Ite luin kaikemaailma keskustelupalstoilta ihmiste kokemuksii/mielipiteit eri järjetöistä ja vertailin ennen ku valitsin sit exploriukse. Tätä suosittelen muillekki tuleville vaihtareille!

    Mut hei tsemppii sulle ja oot oikeesti tosi onnekas ja fiksu(:D) ku pääsit ratarie kautta!
    Keep it up!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpa ihme hommaa tuo allergiajuttu!! Mutta hyva jos kaikki on hyvin :) tuo oli kylla hullua katsottavaa enka haluu et kellekkaa kavis noin! Mut kiitos kiitos ja haha en maa mitenkaan erikoisemman fiksu oo! :D

      Poista
  14. Explorius ei kyllä maksa perheille, olisi mukava tietää lähteesi tähän? USA:an mentäessä jos perhettä ei löydy, Explorius maksaa vaihto-oppilaan puolesta kalliimman ohjelman, jolla pääsee parempaan kouluun. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on mun lahde ku mulle tuli henkkoht kaks vaihtaria kommentoimaan ja kertomaan taman etta expo maksaa hostaamisesta AINOASTAAN jos perhetta ei loydy ja miksipa ne tuosta valehtelis ku tuo ei mikaa ylpeilyn aihe oo? :)

      Poista
  15. Millanen keskiarvo pitäisi olla jotta pääsee rotareiden kautta? Mikä riittää, ja mikä on suunnilleen sitä alarajaa? Kysyttiinkö sulta mitä ka:ta? Peruskoulun päättäriä vai lukion ekoja numeroita? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun pitaa kuulia luokan parhaasee neljannekseen ja rehtori taytti sen lapun ja tietenki peruskoulun ku en oo viela lukiossa :)

      Poista
  16. Sun blogis on mahtava! Mä oon ite hakenu vaihtoon nyt rotareitten kautta koska en ois saanu mennä muitten kautta ja mun sisko oli kans rotareiden kautta mutta nii että jos on lähettäny maavaihtoehdot ja maksanu järjestelymaksun ni onko hyväksytty vaihtoon? Ku mä en tajuu et onko mut nyt hyväksytty :D kiitti jo etukäteen jos vastaat! Pidä hauskaa siellä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. XDDDDDDD OLET!! Onneksi olkoon!! Paitsi ootko allekirjottanu sen lapun?? Tai se on vissii sama ku se maavaihtoehtolappu joho pitaa allekirjottaa ja se on sitoumus etta lahet ja sun klubilta ettta ne lahettaa sut! Mutta joo on sut hyvaksyttu hahahahahaha

      Poista
    2. Joo hahah okei :D ku en ekaks tajunnu sitä XDDD laitoin kans ekaks usan etk katsotaan nyt et pääsenkö sinne :) onks sul jotai sähköpostii jonne mä voisin lähettää viestii jos tarvii kysellä jotai esim rotareista ? :)

      Poista
    3. Julia_lahtinen@hotmail.com sinne voi laittaa :)

      Poista
  17. Voitko kertoa ton videon nimen tai linkittää uusiksi? Kun toi linkki ei toimi enkä löytänyt haullakaan mitään :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. googlaa tolla otsikolla :) ei se varmaan enää näykkään ku se on areenassa katsomossa tai missä lie vaan tietyn ajan ja tää on jo aika vanha postaus

      Poista
  18. Hienoa, että sulla on mennyt rotary -vaihdon kautta hienosti! Mun tytär on par'aikaa vaihdossa STS:n kautta, eikä perheemme vielä ole valituksen sanaa heidän toiminnastaan löytänyt! Host -perhe on ihana, välittää tyttärestämme, aluevalvoja pitää tyttäreemme säännöllisesti yhteyttä ja järjestää alueen vaihtareille tapaamisia esim. ruokailun ja keilaamisen merkeissä. Katsoin MOT:n dokumentin, jonka tapaukset olivat järkyttäviä, mutta ei pidä yleistää, hyviäkin kokemuksia kaupallisten järjestöjen kautta lähteneillä löytyy, ja uskon että niitä on paljon. Hyvää vaihtarivuoden jatkoa Sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tottahan se on, ja sanoinki että ei kaikille niin tapahdu eikä jokanen vaihtarivuosi noiden järjestöjen kautta oo tuollanen mitä tuossa videolla :) kiitos paljon!

      Poista
  19. Okei.. Ensinnäki toi koko "vaihto-oppilas heitteillä" juttu on säälittävää! Ite oon tossa just lähössä vaihtariks ja hankkinu paljon infoo eri järjestöist ja ylipäätään tiiän miten homma toimii joten nauroin koko jutulle! Se voi ihan hyvin olla näyteltyy paskaa! No mut kuitenki ensinnäki sts:llä isäntäperheille ei makseta joka on hyvä asia, sillä tuolloin ne isäntä perheet ei käytä vaihtaria rahanlähteenä
    Toisekseen jos perheessä on oikeesti noin huonot olot ni sen nuorenhan pitää ottaa välittömästi yhteyttä aluevalvojaan ja sillon voidaan tehdä perheen vaihdos!! Ja se tosiaankaan ei vaadi niin paljoo että saa vaihdettuu perhettä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HERÄÄ toi on täyttä paskaa

      Poista
    2. https://csfessuomi.wordpress.com/2015/12/18/20112013-sts-kokemus-canada/

      Poista
    3. https://csfessuomi.wordpress.com/2015/12/18/20112013-sts-kokemus-canada/
      Vastaavia kokemuksia löytyy valitettavasti pilvin pimein..!

      Poista
  20. Valitettavasti "Vaihto-oppilas heitteillä" ei ole paskaa, vaan faktaa. Kahden ohjelmassa nähdyn tytön tapaushan on oikeudessakin. Säälittävää on ahneiden vaihto-oppilasjärjestöjen vastuuton toiminta. Ohjelmassa tätä jättibisnestä valoittanut Danielle Grijalva saa viikottain n.15 puhelua hädissään olevilta vaihto-oppilailta, joita pyrkii kaikin keinoin auttamaan. Avatkaahan tytöt silmänne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. siis oliko tää kommentti tarkotettu mulle vai esimerkiksi tolle edelliselle kommentoijalle, joka vaan nauro kyseiselle asialle? koska mää ite oon tän ottanu vakavasti, kai se, että kirjotin tästä postauksen, viestii siitä.

      Poista
  21. Tosi ikäviä kokemuksia Exploriuksesta. Kun ongelmia tuli ei apua tullut ja palvelu oli tosi huonoa. Ongelmat väännettiin omaksi syyksi ja rahat ja aika meni ihan hukkaan. Amerikkalaisen alajärjestön toiminta oli tosi epäammattimaista. Hostperheitä ei oltu huolella valittu, paikallinen toimihenkilö oli välinpitämättön ja käytti kiviaikaisia "opetustapoja" (valehteli, haukkui ja uhkaili ja pelotteli).

    VastaaPoista
  22. "Ohjelmamme antaa sinulle mahdollisuuden räätälöidä vuodestasi juuri sellaisen kun tahdot sen olevan!
    Voit valita kaupungin tai koulupiirin, mieleisesi oppiaineet - ja koulun, josta ne löytyy tai tehdä valintasi harrastustesi mukaan."

    Tyttäreni Italian vaihdon kohdalla nämä olivat vain mainoslauseita, Sovitun lukiopaikan sijasta yritettiin tytär pakottaa huonomaineiseen ammattikouluun. Kun emme siihen suostuneet valehdeltiin ennen lähtöä, että lukiopaikka on järjestetty ja että koulutiedot hän saa Milanon leirillä. Siellä hänelle annettiin saman ammattikoulun osoite. Kun ilmoitimme, että olemme selvittäneet koulun, eikä se ole lukio, he väittivät, että paikallinen lukio ei suostu ottamaan vaihto-oppilaita ja uhkasivat lähettää tytön seuraavana päivänä takaisin kotiin kustannuksellamme. Ilmoitimme, että lopetamme ohjelman ja järjestämme itse uuden perheen ja lukiopaikan, pyysimme palauttamaan rahat vaihdosta ja kas, yhtäkkiä kahdessa päivässä lukiopaikka järjestyikin, juuri siihen lukioon, "joka ei suostu ottamaan vaihto-oppilaita". Tytär harrasti koripalloa ja oli luvattu järjestää paikka, jossa voi jatkaa pelaamista, ei järjestetty, mitään harrastusmahdollisuutta ei siinä kylässä eikä lähistöllä koripallonpelaajalle ollut. Vuoteen kuuluvia yhteistapaamisia ei myöskään järjestetty kertaakaan. Kun pyysimme hyvitystä näistä toteutumattomista lupauksista, väitettiin aina, että johtaja ei ole paikalla, jättäkää soittopyyntö. Näitä ihan samanlaisia tarinoita Exploriuksesta löytyy paljon netistä, joka kerta ihan samanlaista vastuusta pakoilua. Koskaan ei tullut soittoja takaisin vaikka jätimme sen soittopyynnön neljä kertaa, eikä järjestö hyvittänyt mitään. Näin ollen tämä mainoslause: "ohjelma antaa sinulle mahdollisuuden räätälöidä vuodestasi juuri sellaisen kun tahdot sen olevan!" lähinnä huvittaa. Todellisuus on jotain ihan muuta. Heti kun on matkat maksettu, loppui innostus räätälöidä yhtään mitään ja ainoa vastaus mitä saimme oli, että: "Ylipäätään on niin vaikea löytää perheitä vaihto-oppilaille, ettei näitä toiveita voida toteuttaa", ehkä ei silloin kannattaisi räätälöintiä markkinoidakaan. Nettikirjoituksissa on aina sama loppu reklamaatioiden osalta, vanhempia uhataan sillä, että lapsen vaihtovuosi katkaistaan ja lähetetään saman tien takaisin kotimaahan. Suurin osa tyytyy osaansa. Jos yrittää reklamoida vaihtovuoden jälkeen ei "johtaja" ole koskaan paikalla.

    VastaaPoista
  23. "Ohjelmamme antaa sinulle mahdollisuuden räätälöidä vuodestasi juuri sellaisen kun tahdot sen olevan!
    Voit valita kaupungin tai koulupiirin, mieleisesi oppiaineet - ja koulun, josta ne löytyy tai tehdä valintasi harrastustesi mukaan."

    Tyttäreni Italian vaihdon kohdalla nämä olivat vain mainoslauseita, Sovitun lukiopaikan sijasta yritettiin tytär pakottaa huonomaineiseen ammattikouluun. Kun emme siihen suostuneet valehdeltiin ennen lähtöä, että lukiopaikka on järjestetty ja että koulutiedot hän saa Milanon leirillä. Siellä hänelle annettiin saman ammattikoulun osoite. Kun ilmoitimme, että olemme selvittäneet koulun, eikä se ole lukio, he väittivät, että paikallinen lukio ei suostu ottamaan vaihto-oppilaita ja uhkasivat lähettää tytön seuraavana päivänä takaisin kotiin kustannuksellamme. Ilmoitimme, että lopetamme ohjelman ja järjestämme itse uuden perheen ja lukiopaikan, pyysimme palauttamaan rahat vaihdosta ja kas, yhtäkkiä kahdessa päivässä lukiopaikka järjestyikin, juuri siihen lukioon, "joka ei suostu ottamaan vaihto-oppilaita". Tytär harrasti koripalloa ja oli luvattu järjestää paikka, jossa voi jatkaa pelaamista, ei järjestetty, mitään harrastusmahdollisuutta ei siinä kylässä eikä lähistöllä koripallonpelaajalle ollut. Vuoteen kuuluvia yhteistapaamisia ei myöskään järjestetty kertaakaan. Kun pyysimme hyvitystä näistä toteutumattomista lupauksista, väitettiin aina, että johtaja ei ole paikalla, jättäkää soittopyyntö. Näitä ihan samanlaisia tarinoita Exploriuksesta löytyy paljon netistä, joka kerta ihan samanlaista vastuusta pakoilua. Koskaan ei tullut soittoja takaisin vaikka jätimme sen soittopyynnön neljä kertaa, eikä järjestö hyvittänyt mitään. Näin ollen tämä mainoslause: "ohjelma antaa sinulle mahdollisuuden räätälöidä vuodestasi juuri sellaisen kun tahdot sen olevan!" lähinnä huvittaa. Todellisuus on jotain ihan muuta. Heti kun on matkat maksettu, loppui innostus räätälöidä yhtään mitään ja ainoa vastaus mitä saimme oli, että: "Ylipäätään on niin vaikea löytää perheitä vaihto-oppilaille, ettei näitä toiveita voida toteuttaa", ehkä ei silloin kannattaisi räätälöintiä markkinoidakaan. Nettikirjoituksissa on aina sama loppu reklamaatioiden osalta, vanhempia uhataan sillä, että lapsen vaihtovuosi katkaistaan ja lähetetään saman tien takaisin kotimaahan. Suurin osa tyytyy osaansa. Jos yrittää reklamoida vaihtovuoden jälkeen ei "johtaja" ole koskaan paikalla.

    VastaaPoista