sunnuntai 8. joulukuuta 2013

krooninen koti-ikävä

Heippa kaikki. Mulla on luonnoksissa postaus, joka sisältää positiivisia asioita, jotka on saanu mut hyvälle tuulelle vaikka onki ollu vaikeaa. Nyt kuitenki on pakko kirjottaa niistä ei-niin-positiivista asioista. Lupaan että seuraava postaus ei oo negatiivinen eikä surullinen. Mutta tällähetkellä en saa väännettyä ilosta ja positiivista postausta.

9184457362_4d354dc2fe_c Nyt voin ekaa kertaa sanoa että mulla on koti-ikävä. Tää ei oo sellanen koti-ikävä mitä kuvittelin ennen ku lähin. Kuvittelin, että se koti-ikävä on semmonen niinku mulla oli ku menin ala-asteella kaverille yöksi ja ku mentiin nukkuun niin tuli ikävä äitiä ja sitte piti itkeä paljon ja ehkä äitin tulla hakemaan mun kotiin. Luulin, että tuun potemaan semmosta koti-ikävää ja kauhulla ootin, koska nyt äiti ei voikkaan tulla mua hakemaan. Olin kuitenki väärässä, tää on täysin erilaista ikävää, en tiiä onko se pahempaa vai parempaa. Yks kunnon koti-ikävä ja itkukohtaus joka menee pois, vai kokoajan taustalla oleva mieltä painava kaipaus ja ikävä.

IMG_0769 Laitan kaiken joulun syyksi. En ihan kaikkea kuitenkaan, koska silläki on vaikutusta asiaan että nyt on neljän kuukauden rajapyykki saavutettu. Oon aina ollu jouluihminen. Enää en oo niin innoissani lähössä huvipuistoon mitä pienempänä tai oota mun synttäreitä yhtä innolla mutta joulua ootan just samalla tavalla ku aiemmin. Ehkä en enää herää kuudelta aamulla repimään paketteja auki mutta melkein. Joulu on myös aina ollu perhejuhla. Ollaan aina oman perheen kans käyty pihasaunassa aamusaunassa, lilluttu kylpytynnyrissä, avattu parit paketit aamulla, syöty pipareita ja paljon fazerin joulusuklaata, lähetty "mummulaan" johon on tullu noin 20 muuta ihmistä, ruokaa on ollu paljon ja joulupukki on tullu tasan 17:30 tuomaan lahjat. Ollaan oltu tärkeiden ihmisten kans ja nautittu siitä joulusta ja sen tunnelmasta. Pimeydestä, ruuasta, lomasta, valoista ja siitä jännityksestä. Koulussa on ollu joulujuhla ja aina oon siellä soittanu pianoa tai laulanu. Raahen naisvoimistelijoiden joulunäytöksessä oon ollu lukemattomia kertoja, joko esiintyjänä tai valmentana. En oo ennen tajunnu miten iso asia joulu oikeesti on ja miten paljon se mulle merkkaa, en oo ikinä ennen ees aatellu sitä! Mutta nyt ku en pääsekkään tekemään sitä mitä joka vuosi teen, se ottaa koville.

IMG_0413 Yleensä vaihtareille lomat on kuulemma vaikein paikka. En tiiä mitä lomia se kaikenkaikkiaan tarkottaa, mutta ehdottomasti ainaki joululomaa. Ja varsinki joulua. Musta tuntuu aivan älyttömän musertavan pahalta aatella ees joulua. En oota sitä ollenkaan, siis en ollenkaan. Jos saisin skipata sen, niin ehdottomasti sen tekisin. Mikä on joulu ilman lunta, joulupukkia, lahjoja ja omaa perhettä. Mikä on joulu auringonpaisteessa, kuusen alla ehkä  yks paketti mulle, ei joulupukkia, ympärillä ihmiset jotka oot tuntenu 4kk ja jouluaatto on vielä 25 päivä joukuuta. No sehän on tietenkin erilainen joulu ja erilaisia asioitahan mää oon tänne tullu tekemään, tiedetään. Mutta silti se saa mut tällä hetkellä ihan äärettömän surulliseksi.
IMG_1073
Tällähetkellä musta tuntuu ihan kamalalta aatella että vasta puolen vuoden päästä nään mun perheen, nään mun kaverit, pääsen harrastaan mun harrastuksia, pääsen mun omaan kotiin. Ennen ku vanhat vaihtarit tulee kertomaan miten siivillä aika menee ja ennen ku huomaatkaan niin on jo aika lähtä etkä haluais ees lähtä enää kotiin. Tiiän ton kaiken ja ootan oikein innolla että tuo aika alkaa ku nautin täällä olosta enemmän ku kotisuomesta, mutta totuus on vaan että tällähetkellä on se aika ku oisin valmis vaan buukkaamaan lentoliput ja lähtemään kotiin. En oo sitä tietenkään tekemässä, mutta kotiin meneminen kuulostais just nyt paremmalta ku hyvältä.
IMG_1910
Oon just puhunu mun tän vuotisten vaihtarikavereiden kans ja niillä on aika sama tilanne. Aamusin ku herää niin tekis mieli vaan jäädä peiton alle eikä nousta ollenkaan uuteen päivään. Ei oo kokoaika semmonen masennus tai suru päällä, vaan vähän alakulosempi olo eikä yleisfiilis oo niin korkealla. Taustalla on kokoajan kaipuu kotiin, kurkkuun tulee pala jos joku hyvä ystävä laittaa viestiä heikolla hetkellä ja jotku biisit saa silmät kostumaan ku tulee koti ja kaverit ja muistot mieleen. Myös kavereiden blogeja on hankala lukea. Me kaikki nautitaan täällä olosta paljon paljon paljon, mutta niinku mun kaveri sano että ei sillä etteikö se viihtyis täällä mut se vaan rakastaa sen perhettä ja kavereita kotona liikaa. Kuhan vaan päästäis joulusta nopeesti ja hengissä yli niin pitäs tunne-elämäki rauhottua. Luotan ja uskon siihen vahvasti. Noin 200 päivää enää, pian nähdään :-)
IMG_5695
Oon vaan tajunnu miten hyvin mulla on asiat kotona ja miten paljon mulla on asioita mistä iloita.

22 kommenttia:

  1. AH, kiitos tästä postauksesta tällaset on älyttömän terapeuttisia! Voin samaistua kaikkiin tuntemuksiin vaikka mulla olikin se pahin koti-ikävä aalto siinä parin kuukauden paikkeilla ja päivisin sain pidettyy itteni kasassa mut joka ilta kyyneleet silmissä luin kavereiden juttuja ja muistokirjaa. Jouduin tuossa pari viikkoa sitten kohtaamaan itselle sen haastavimman ja eniten pelkoa tänne lähtemisessä tuoneen asian: läheisen kuoleman. Itse kuitenkin päätin tänne lähtiessäni että kotiin en palaa kesken vuoden, vaikka hautajaisiin meneminen olisikin sallittua. Pidin sitten kirkossa muistotilaisuuden isoisälleni, sillä hyvästien sanominen oli ehdottoman tärkeää surunkäsittelyn kannalta.
    Niin se elämä antaa ja ottaa, pitää nauttia elämästään vielä kun voi :)
    Tsemppiä sulle jatkoon, Onhan niitä Suomijouluja vielä monen monta meillä edessä ja tämä mahdollisesti ainoa Amerikkalainen laatuaan!

    Karoliina, Itärannikolta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi ei otan osaa! <3 kyllä se tästä vielä kaikki iloks muuttuu ku vuosi vaihtuu :)

      Poista
  2. Voi tää vois olla ihan mun kirjottama, fiilikset on niin samat! Haluisin vaan skippaa koko joulukuun ja hyppää tammikuuhun.. Ahistaa älyttömästi ees aatella joulua, on niin kova ikävä lunta ja kylmyyttä ja jouluvaloja ja ihan vaan sitä tunnelmaa mikä suomessa on joulun aikaan, täällä jatkuvassa helteessä ei oo yhtään sitä.. Nyt just niitä päiviä kun suomessa kaikki tuntuu olevan paremmin ja ikävä on niin kova että välillä oisin valmis vaan lähtemään kotiin. Mut ei luovuteta, ja on hyvä että huomaa että ei oo yksin tän asian kanssa ja lähes kaikki vaihtarit kärsii nyt ihan samallailla, se on ihan normaalia:) luotan siihen että joulun jälkeen helpottaa, tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no oon niin samaa mieltä, en usko et ketkään muut ku vaihtarit (varsinki jossain lämpimässä jossa lunta ei oo) ei voi ymmärtää miltä tää tuntuu vaan ne haluais just tämmösen joulun ku meillä... mutta koitetaan jaksaa tän pitkän joulukuun läpi - vaikka yleensä se on ilon kuukausi mut nyt se on kaikkea muuta :( mut ei me luovuteta!

      Poista
  3. Joo samoilla fiiliksillä mennään täälläkin! Mulla on kauhee sisäinen ristiriita, et pitäiskö mun unohtaa joulu kokonaan, vai koittaa koota niitä pienemmätkin joulufiiliksen rippeet. Sit viel niin monet joululaulutki on sellasii baby please come home, joulu vaan on koti- ja perhejuhla. Ja oli ihanaa lukee vaihteeks myös huonompiakin fiiliksiä, koska ne vaan on osa tätä vuotta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no määkään ku en tiiä! kaikki muut ihan mielissään mutta multa menee ihan sivu suun :(

      Poista
  4. Ihan samat fiilikset täälläki!!! Ei joulua vaan VOI olla olemassa ilman lunta, pimeyttä, kynttilöitä ja niitä kaikkein rakkaimpia siinä ympärillä! Yleensä mä rakastan joulua ja hössötetään äitin kans aina ihan liikaa mut nyt voisin enemmän kun mieluusti skipata koko asian ja vaan jatkaa normi arkea vaikka koti-ikävä iskee siinäkin aina ajoittain.... mut tsemppiä kyllä me selvitään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no ilmeisesti tää on melkolailla kaikilla vaihtareilla joilla ei oo lunta siellä host maassa, tää on kyllä suoraan sanottuna ihan PERSEESTÄ! mutta kyllä tästä yli päästään :)

      Poista
  5. rakas <3 paljon haleja ja pusuja!!! oli tosi kiva koulussa lukea tätä tekstiä aiva itku kurkussa...

    VastaaPoista
  6. Et voi käsittää kuinka rakas oot mulle ♥♥♥

    VastaaPoista
  7. Vooi, paljon tsemppiä koti-ikävään <3
    Kyllä se siitä.

    VastaaPoista
  8. Aika kiva toi eka kuva,on kyl harmi ku et oo tänä vuonna meijän kaa siel esityksis. Esitetään tonttui:)
    Ikävä♥:-)

    VastaaPoista
  9. Kyyneleet valu poskille tätä lukiessa, osaksi siks et olit vaan niin hyvin pukenu mun ajatukset sanoiks ja osaks helpotuksesta ku tajuu et ei oo tän asian kanssa yksin! tsemppiä sulle, mulle ja kaikille muillekkin vaihtareille :

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tsemppiä sulle kans, et todellakaan oo yksin :(

      Poista
  10. Sun blogi on tosi hyvä! Ja oot superhyvä valokuvaaja. Kerrot tosi hienosti kaikista sun tuntemuksista ja semmosista siel ja oon iteki lähössä ens vuonna vaihtoon nii sun blogi on tosi paljon hyödyks! Kiitti sulle siit :)) Ja oot tosi nätti myös!!

    ps. koska olen vähän pilkunviilaaja luonteeltani, niin on pakko korjata että jouluaatto on kylläkin se 24. päivä, koska varsinainen joulupäivä on 25. Jenkeissä joulua vaan juhlistetaan juuri sinä joulupäivänä, ei aattona ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) ja AIJAA en tiennykkaa tuosta! Mutta silti ne juhlistaa sita vasta 25 pv joka on perseesta (=erilaista)

      Poista