torstai 4. heinäkuuta 2013

TÄNÄÄN JÄLJELLÄ: kuukausi

Kuukaus jäljellä, no miltäs nyt tuntuu? Hullulta, hyvältä, jänskältä, onnelliselta ja oottavaiselta, iha loistavalta suoraan sanottuna!! Siitä on yli vuosi kun tän koko projektin alotin, sillon ku sain kuulla et lähen jenkkeihin niin aattelin että jes, alle puoli vuotta enää, nopeesti se menee! Ja niin se on mennykki, ihan vasta millan kans juhlittiin sitä että on sata päivää jäljellä. Mihin ne on kadonnu yhtäkkiä? No, sinne ne on menny eikä niitä takasi saa. Siksi oon tuntenu huonoa omaatuntoa jos oon raivonnu äitille tai aatulle koska kohta oon poissa eikä näitä hetkiä saa takas ja sitten on turha katua. Välillä ku aatu on tullu mun huoneeseen tahalleen ärsyttämään mua ja vaikka se on ärsyttäny ihan älyttömästi, niin oon vaan napannu sen kainaloon ja alkanu kutittaan sitä, sen sijaan että oisin huutanu sille että mee pois mun huoneesta ja laita ovi kiinni perässä. En taho että se muistaa mut sellasena huutavana hulluna isosiskona :( Enkä myöskään tuntea huonoa omaatuntoa lentokentällä siitä miten kamala isosisko oon ollu. 

Sitä sanotaan, että tää koko homma kestää kolme vuotta; eka vuosi on se haku/fiilistely/jännitys/tietojensaamisvuosi, toka vuosi onki sitte se oikea vuosi kohdemaassa ja viimenen vuosi on palautumista suomeen/kulttuurishokkia/ikävää ja varmaan paljon muuta mitä en vielä tiiä. Mulla on aikalailla yks kolmasosa takanapäin ja onneks vielä paljon eessä. Tästä ajasta mulla ei oo mitään valittamista, tää on ollu varmaan mun tähänastisen elämäni parasta aikaa! Monena masentavana aamuna tää on ollu se asia mikä mut vetää sieltä sängystä ylös, oon tutustunu niin moneen uuteen ihmiseen, ollu superhypermegaonnellinen ja innostunut kaikesta ja elämä on jaksanu hymyillä! Millasta oon saanu mulle korvaamattoman ystävän, ja kaikki lähti siitä ku ollaan samassa piirissä ja tavattiin meidän piirikoulutuksessa. Nyt ollaan yhessä jo reissattu lahdet ja helsingit läpi ja eessä on vielä new york, woopwoop! Katrinen kanssa tutustuttiin monta kuukautta sitten facebookissa, hän on siis tanskasta ja lähdössä californiaan myöskin, sen kanssa yhessä fiilistellään sitä että ei oo talvea ensvuonna ollenkaan, meiän yhteistä LA:n reissua  ja lähetellään ääniviestejä miten se ääntää suomalaisia sanoja ja miten mää tanskalaisia... Pari päivää sitte katrine joutu ääntämään marimekon ja minä "'rødgrød med fløde" ja kummastakaan ei tullu mitään... Juli sai siinä vieressä kyllä hyvät naurut ku sitä koitin mongertaa.

Vielä on tekemistä - mm. henkisesti valmistautumista! Kaikki on sanonu mulle että sillon ku oon paikalla ja puhutaan mun lähöstä niin se ei tunnu yhtään todelliselta mutta sitte ku mun blogista lukee niin kyyneleet vaan virtaa! Haha ehkä se johtuu siitä mun rennosta asenteesta tähän koko asiaan koska vitsailen vaan siitä miten en osaa heittää läppää enkuks ja siitä kuin plussapallona tuun takas :D Ei tätä äitikään oo vielä sisäistäny, aatu ei ees tiiä miten pitkän ajan oon pois eikä kaveritkaan oikein ymmärrä. Monilla on myös muutto eessä eri kaupunkiin joten omassaki elämässä on tarpeeksi muutosta ja mietittävää. Mutta en mä sitä itekkään vielä tajua, että kuukauden päästä oon oikeesti 9 000 km päässä, 10h aikaeron päässä enkä tunne ketään enkä puhu ees samaa kieltä! Ei sitä vaan tajua, koska tätä on oottanu niin kauan niin tuntuu että siellä se jossain kaukana tulevaisuudessa siintää. Mutta ei! Tää alkaa olemaan jo ihan käsillä. Kuukausi on tosi lyhyt aika, neljä viikkoa ja vielä on työtä eessä! Pinssit, käyntikortit, tuliaiset, neljä päivää kestävät läksiäiset/synttärit/sulatto (elikkäs lähtee), pakkaaminen ja SUNNUNTAIKIRKKO!! Ottais joka viikolle yhen tavotteen tehä yks asia - pinssit jätän kyllä ehottomasti viimeselle viikolle koska kauhulla ootan niiden tekemistä, koska en oo yhtään askarteluihmisiä.... Millan kanssa jätetään varmaan viimeseen iltaan niinku aina kaikki!!

Nyt suunnitelmana on nauttia suomesta, syyä fazerin sinistä, salmiakkia ja ruisleipää, reissata suomessa, nähä kavereita ja muuttaa unirytmi! Nimim. menen nukkumaan neljältä ja herään kolmelta.

TAHON JO LÄHTÄ.

IMG_7254mcats

Jos joku ei siis tiiä, niin tää on mun edustusasu, jota mm. pidän päällä ku edustan suomea kohdemaassa jossain tilaisuudessa tai ku lennän! Ihan jees, koska rotaryt on kuulemma niin arvostettuja että nää päällä saa hyvää palvelua ja kuulemma monesti myös anteeksi matkalaukun liikakilot!

30 kommenttia:

  1. "Kaikki on sanonu mulle että sillon ku oon paikalla ja puhutaan mun lähöstä niin se ei tunnu yhtään todelliselta mutta sitte ku mun blogista lukee niin kyyneleet vaan virtaa!" Allekirjoitan, näin kävi taas.. shame on me!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. toivottavasti ne on naurun kyyneliä koska oon niin hauska :))))

      Poista
    2. osittain koska "rødgrød med fløde" ja "marrrrrrrrrrrrrimekko" XDD

      Poista
    3. MAIMEKOU!! se oli niin retardin kuulosta XDDDD

      Poista
  2. Voi että, sulla on toi kaikki ihanuus vielä edessä. Oon kade haha! :D Ite tosiaan palasin 2 viikkoa sit kotiin vaihdosta Las Vegasista ja ihan uskomatonta kuinka nää vikat melkein 2 vuotta on vierähtäneet. Tuntui että vasta eilenhän mie hain vaihtoon ja niin se hermoja raastava hakemis/lähdön odottelu -vaihe hurahti ohi ja se itse vuosi vielä niiin paljon nopeammin ja taas ollaan koto-Suomessa tyylillä että mitäs seuraavaksi ja takasin maailmalle hinkuen :) Mutta nauti, vaihtarius on IHANAA ja se vaan vilahtaa ohi ihan uskomatonta vauhtia. Jos kiinnostaa lukea millasta mulla oli Vegasissa ja millaista se todellisuus Jenkeissä oli (esim. just ne koulubussit sun muut hahah), niin vilkase mun blogia kaikin mokomin :)

    http://wildcarnivalride-siru.blogspot.fi/
    http://ontheedgeofforever-siru.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. nautin kyllä ja oon nauttinu tästä ajasta ihan sikana, ja vielä vaan paranee! ja käyn ihmeessä kattomassa :)

      Poista
  3. "Naurettu yhessä miten heitän läppää enkuks" levis r going to cut off XDDDDDDFFFFFFFF

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. XDDDDDDDDDD NO IHAN HYVINHÄN SE SUJUU VAI MITÄ

      Poista
  4. noi rotarytakit on kyl kivat :) ootko muute käyny tääl suomessa rotarykokouksissa tai tuutko käymää sit siel jenkeissä? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eikö! ja oon käyny mun klubin kokouksessa esittelemässä itteni ja tuun käymään jenkeissä :)

      Poista
  5. Voi kun koko homma oliskin mun kohdalla kestäny vain sen kolme vuotta. Nyt neljättä vuotta viedään ja tämän kuun 17. päivä tulee kaksi vuotta paluusta. Edelleen samat asiat ärsyttää Suomessa ja edelleen sama kaipuu on takaisin. En päässy tänä vuonna ammattikorkeaan, joten nyt mulla on sellaset suunnitelmat, että jos ne ei mua vie takaisin toiseen kotiin niin ei sitten mitkään! Can't wait! Musta tuntuu, että kaikki meni lopuksi niin ku pitikin. Mä oon odottanu kauan, että saisin hyvän tilaisuuden lähteä uuteen "seikkailuun" ja ehkä tää oli nyt sitten merkki siitä. Mut hei, nauti nyt Suomesta ja kuukauden päästä saat nauttia USA:sta. Sä oot oikeesti tosi onnekas kun sait tän mahdollisuuden ja just rotareiden kautta! Sä tuut jossain vaiheessa huomaamaan siellä pallon toisella puolella millanen yhteisö se oikeesti on! Täällä puhuu toivottavasti itsekin tulevaisuudessa Rotary ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. noniiiin eli siis pitempi prosessi; jes!! ja ehdottomasti sun pitää lähtä, ja mitä oon kuullu niin joillekki käy vaihdon jälkeen niin että suomea arvostaa enemmän ku ennen mutta joillaki taas se veri vetää edelleen muualle pois täältä, haha ;) wow oispa mahtava jos oisit jotain päivänä rotary! haha tsemppiä uuteen seikkailuun!! :)

      Poista
  6. Haha tää on kyllä iha täyttä asiaa!! Mä en tajuu mihi aika on oikeesti kadonnu, eka noista kolmesta vuodesta jo menny ja 11 päivän päästä alkaa jo se seuraava vuos!! ;OOO Mut ei tätä lähtöö kyllä tajuu täälläkään mun lähipiiri kukaan, tuntuu jotenki vaa nii epätodelliselta että kohta oon maailman toisella puolella! Mut onnee toi kuukaus menee iha SIKANOPEESTI ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no sulla se lähtö onki IHAN kohta, alle kaks viikkoa joten se kyllä hurahtaa nopeesti!! TSEMPPIÄ SARA <3

      Poista
  7. pakko kysyy, miks sunnuntai kirkko? XD joo mutta toivottavasti sun vuodesta tulee upee kaikinpuolin! :) nautihan tyttö! nää on niitä unohtumattomia hetkiä ja tilaisuuksia joihin pitää tarttua! :-) oot ihana<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahahah ymmärrän kysymyksesi ja ihmettelyn XDDDD mutta päätin viimekeväänä että tahon käyä kirkossa ennenku lähen ja lähen just sunnuntaina eli tadaa sillon on hyvä käydä kirkossa! en oo sinänsä kovin uskonnollinen mutta haluaisin kuitenki käydä siellä tavallaan pyytää synnit anteeks ja alottaa kaikki puhtaalta pöydältä ja etten joudu tarpoo tuota vuotta yksin vaan oon aina turvassa :) saattaa kuulostaa hullulta mutta mun on pakko tehä toi! ja kiitos ja aion tosiaanki nauttia, sinä olet ihana <3

      Poista
  8. Moikka! Mul ois pari kysymystä rotareista, ni kiitos tosi paljon jos viitit vastata :)
    Eli ku siinähän on tapana laittaa ne maavalinnat, ni montako niitä laitetaan? Ja jos on esimerkiks usa 1 australia 2 ja kanada 3, ni miten todenn. on päästä usaan? Ku sinnehän on eniten paikkoja, mut niin myös hakijoita ni tarkottaaks se et sinne on helpompi vai vaikeempi päästä? Ja siinä vaiheessa ku saa maatiedot, ni pystyykö vielä peruuttaa koko homman ja mennä toisen järjestön kautta? Ja tuleeks siitä jotain maksuja? Eli jos haluis tosi paljon usaan tai australiaan eikä pääsis kumpaankaan.. Ja sitte ku on vielä tapana ilmeisesti et pitää ite ettiä ne 3 perhettä sit suomeen tuleville vaihtareille, ni kaataako se koko jutun jos ei oo tätä vaihtoehtoa/ei löydä perheitä? Vai voiko se klubi siinä tapauksessa ettiä ite? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tottakai! ja niitä laitetaan neljä toivetta, ja yhen pitää olla maa jossa ei puhuta englantia pääkielenä, kuten vaikka ranska :) ja usaan on vaikein päästä koska sinne on eniten hakijoita, joten tuurilla on aika paljon tekemistä, mutta myös sillä miten on hoitanu hakemukset ja muut, ainaki mun kohalla. ja ei voi peruuttaa, sillon ku valittet maatoiveita niin teet sopimuksen/sitoumuksen jonka allekirjotat sun huoltajan kans että sitoudut menemään sinne maahan mikä tulee ja maksat 400e järjestelymaksun, eli et voi perua enää. jos sulle kelpaa vaan jenkit/aussit=englanninkielinen maa, niin en suosittele rotareita :) ja ei tartte aina ettiä, se riippuu klubista että miten ne haluaa. mun ei tarttenu tehä mitään sen asian eteen eli klubi etti kaikki perheet, joskus joidenki on pitäny ettiä kaikki perheet ja jos ei oo löytyny niin homma on tyssänny. joillaki taas on ollu nii ettei oo löytyny niin klubi on auttanu :)

      Poista
    2. ja ano, nyt kesällä rupesin kattomaa järjestöi ja olin aluks sitä mieltä et haluisin usaan mut samalla halusin vaihtoon just rotarien kautta :D sit lueskelin blogei myös muista maista ja tajusin et ei se oo siitä kiinni mihi maahan meet koska se vaihtovuosi tulee silti olemaa mahtava kokemus :) eli nyt sit lopulta puhuttii äitin kaa et hakisin rotarien kautta ens syksynä, joten jos sulla on ees pieni kiinnostus jotai muuta maata kohtaa ni ota siit selvää ja mieti et voisitko lähtee siihen maahan (:

      Poista
  9. Voi että oon niiin onnellinen siun puolesta(ja järettömän kateellinen:D), kuulostaa ihan mahtavalta, just siltä mist oon viimoset puoltoistavuotta unelmoinu:) Oonki hakemassa ainakin rotareitten kautta vaihtoon ens vuodeksi, lukion ykkösen jälkeen. Ni oon nyt täs miettiny et mikä ois se eka vaihe mitä kannattaa tehä, soitanko vai laitanko spostia? Ja onks nyt liian aikasta vai voinko jo alkaa kyseleen ja näi?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi kiitti! :) ja voit alkaa kyseleen, eti yhteyshenkilö ja kysy että lähettävätkö ensivuodelle vaihto-oppilasta ja että voiko sen klubin kautta siis päästä! ja molemmat käy, ite oon aina sähköpostitellu mutta sitte ku "tutustuttiin" niin soiteltiin myös :)

      Poista
  10. heeiii, miten tuo koko haku juttu alkaa siis? :) mihin otit ekkana yhteyttä?=) tai siis sillain XD ku haluaisin kokeilla tuota, ja jos lähen vaihtoon niin lähen vaan rotareiden kautta :D koska mun serkun mies oli vaihossa rotareiden kautta australiassa nii kuunteli niitä juttuja nii olin sillain eetä whoooops :D joo mutta kerrohan jotain tosta et minne otetaa yhteyttä:) ja mikä on vaihtovuoden alaikä? :) oon ite -98 nii millon pääsisin aikasintää vaihtoo..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eti googlesta sun kaupungin rotaryklubi/klubit ja sieltä semmonen ku nuorisovaihtoasiamies/puheenjohtaja ja sille laita spostia että järkkääkö teiä klubi vaihtoa! ja sitte mulle vastattiin että kyllä ja neuvottin miten seuraavaksi pitää toimia :) ja alaikä on 16v, mutta ite oon vasta 15 eli täytän siellä perillä sen kuustoista. eli peruskoulun jälkee lähteminen on mahdollista (niinku mää lähen) mutta tosi harvinaista, koska yleensä lähetää lukion ekan jälkee :) mut jos hyvä tuuri käy nii voit tulla ehkä valituksi jos nyt syksyllä ensvuodelle jos haet!

      Poista
  11. Mitä maita ite laitoit sinne, että mihin maihin haluaisit mennä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. usa, kanada, australia + NZ ja italia, tällähetkellä valittisin ihan eri maat jos nyt saisin päättää

      Poista
    2. mirkä maat valitsisit jos saisit nyt päättää?:)

      Poista
    3. ainaki usan, sitte etelä-afrikkaa, argentiinaa ja brasiliaa varmaa laittaisin :)

      Poista