keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

VAIHTOASIAA

Helouu, pitkästä aikaa aattelin päivitellä  näitä vaihtoasioita, jotka stressaa mua niin paljon ettei mitään rajaa!! Mun täytyy vielä tehä 250 pinssiä, tilata käyntikortit joita voin jaella kaikille vaihtareille ja muille kohdemaassa ja hommata viisumi. Vähän helpottaa se, että lennot on hoidettu alta pois, maaohjelma maksettu ja tunti sitten vakuutus ostettu!! Lennän siis new yorkista arizonaan, phoenixiin ja sieltä vaihdan koneeseen joka vie mut montereyhin. En tarkalleen muista kauanko mulla oli aikaa vaihtaa, mutta alle tunti se oli... Ei mitään hajua miten tuun selviämään koska helsinki-vantaan lentokenttäki tuottaa mulle hankaaluksia hahah....IMG_6480mVakuutuksen ostin äsken ja härregyyd sitäki, ensin täytin ne tiedot ja valittin oikeet kohat ja lopussa huomattiin että se pitää maksaa luottokortilla ja äitillä on kaikki rahat ihan vaan tilillä. Muutenkaan siitä maksamisesta ei tullu mitään niin meidän piti mennä äitin työpaikalle ostamaan se. Sit en saanu siitä mitään todistusta, että mulla nyt on se vakuutus, koska viisuminhakemisessa kuulemma tarttee sellasen. No painoin paria nappia ja kohta mulla oliki 20 paperia täynnä pientä enkkupränttiä, mutta kaipa niillä pystyn todistaan että mulla se nyt kuitenki on! IMG_6526m
Vakuutuksen ostin äsken ja härregyyd sitäki, ensin täytin ne tiedot ja valittin oikeet kohat ja lopussa huomattiin että se pitää maksaa luottokortilla ja äitillä on kaikki rahat ihan vaan tilillä. Muutenkaan siitä maksamisesta ei tullu mitään niin meidän piti mennä äitin työpaikalle ostamaan se. Sit en saanu siitä mitään todistusta, että mulla nyt on se vakuutus, koska viisuminhakemisessa kuulemma tarttee sellasen. No painoin paria nappia ja kohta mulla oliki 20 paperia täynnä pientä enkkupränttiä, mutta kaipa niillä pystyn todistaan että mulla se nyt kuitenki on! Viisumi on nyt seuraava projekti, eilen illalla koitettiin alotella sitä äitin kanssa, mutta aika meni suurimmaksi osaksi siihen vakuutuksen kans sähläämiseen ja niitä mun papereiden lukemisee, joten yöllä päätettiin lähtä nukkuun ja jättää se sit tälle päivälle. Se vaikuttaa niin monimutkaselta ja vaikeelta prosessilta, mut onneks mulla on suht selkeet ohjeet mistä alotan, että kaipa mä siitä selviän! Toivotaan ainaki, koska mä en pääse täältä maasta mihinkään ilman sitä eli se on aika tärkee lappu XDIMG_6467m Niin joo, ja se host perhe juttu... Se mun "isi" vastas mulle siihe sähköpostiin, että helou vaan julia että ootetaan innolla et saadaan sut meidän klubiin ja että etitään sulle juuri parhaillaan ensimmäistä perhettä!! Mun ilme oli näkemisen arvonen ku luin sen ja olin sillee heh etkö sä ookkaan mun isi XD Mutta sit se melissa laitto mulle sähköpostia, että me haluttiin lähettää sulle kaikki sun paperit aikasin että voit alkaa hakemaan viisumia ja koska ne paperit vaatii host perhe -tiedot niin kierrettiin vähän sääntöjä ja laitettiin hänen tiedot siihen. No ihan kivasti tehty, mutta ei siihen ois tarvinnu tunkee kaikkia tietoja mun huoneesta ja muusta niinku se ois mun oikea perhe... Mutta koulu pysyy samana (ja haha kuukausiraha myös) ja sanovat että älä huoli että perhe kyllä löytyy ennen ku tuut! Ei mua oikeestaan tällähetkellä ees haittaa tää, koska jos nyt sen viisumin saan hankittua ASAP niin kaikki alkaa olemaan valmiina ja sit voin vaa ootella niiden yhteydenottoa :)IMG_6522m Eilen kävin esittäytymässä meidän klubille niiden kokouksessa ja sain superhyvää ruokaa. Muistin edellisenä iltana että ei perhana se on huomenaamulla ja mun puheen täytyy kestää joku 15min... Kahen aikaan yöllä väsäilin sitä mutta hyvä siitä tuli! Kaikki hurras mulle ku pidin sen ja kyseli multa paljon kysymyksiä ja olivat kuulemma tosi ylpeitä ja iloisia siitä että just minä oon sen klubin lähetettävä vaihtari, jeeaah! Ja sitten mulle myönnettiin vielä parin sadan euron stipendi rahoittamaan mun vuotta, kelpaa!!IMG_6462m
Eli siis yhteenveto; lennot ja maaohjelma maksettuna, vakuutus ostettu, viisuminhakuprosessi alkaa tänäiltana (johon kuuluu myös haastattelu helsingissä...) ja sitten taitaa aikalailla kaikki olla kasassa! Bleiserin pitäs kohtapuoliin tulla kaikille, koska siellä kokouksessa mulle sanottiin et sama firma joka niitä tekee on viimeviikolla lähettäny jotku fleecet tai jotku joillekki (oon ihan kärryillä) joten ei muutaku oottelee millon se tulee!


10 kommenttia:

  1. mäki oon harkinnu vaihtariks lähtemist syksyllä 2014 ja oon harkinnu et hakisin rotarien kautta :) mut jos haet rotarien kautta ni pitääks sillo oman perheen toimii isäntäperheenä? ku mul on tollanen käsitys mutten löytäny niitte sivuilt mitää tietoo tai sit en vaa osaa ettii :D
    ja onks niitte kautta helppo päästä just usaan?
    ja oon kans vähä miettiny tota perheen vaihtojuttuu et onkoha se hyvä jos joutuu vaihtelee sitä perhettä vuoden aikana?
    kiitti jos vastaat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei tartte toimia isäntäperheenä, mut jotku klubit vaatii että etit suomeen tulevalle vaihtarille isäntäperheet (3kpl) ja siks monet ottaa sen kotiin, mutta ei aina, kuten mun ei tarttenu ettiä yhtäkään perhettä. ja ei oo helppo päästä usaan, sinne australiaan ja uutee seelantiin on kaikista vaikein päästä koska sinne kaikki enimmäksee haluaa ja on eniten hakijoita, mutta ei se myöskään mahdotonta oo :) ja mun mielestä se on tosi hyvä asia, koska jos perhe vaikka asuu jossain peräkylillä tai ei just kemiat kohtaa niin ei tartte koko vuotta asua siinä, vaan seuraava perhe saattaa asua ihan ydinkeskustassa vaikkapa! ja näät paljo enemmä sitä paikkaa esim yhtä vaihtaria eri perheet oli kuskannu näkemää kaikkee meksikoo ja kaikkee eri paikkoja mitä yks ja ainut perhe ei vois tarjota :)

      Poista
    2. okei kiitos paljo! :) millä perusteella se valitaa et mihi maahan pääset? :o onks se sillee et ketkä hakee ekana vai katotaaks siin jotai muutakii?

      Poista
    3. joskus se kuulemma menee iha arpapelillä ja sit niihi maihi helpoiten mihi on vähiten hakijoita/eniten paikkoja, kute jos sulla on tyylii usa ekana sit aussit ja kanada ja viimesenä vaik brasilia nii saattaa olla et meet suoraa brasseihin ku sinne on nii helppo päästä :) mut esim mulla vaikutti se et mut hyväksyttii usaa et mun paperit oli kunnossa ja lähetetty ajoissa ja sit niiden joiden paperit oli puuttelliset/myöhästy niin ne karsittiin suoraa pois tuosta tai näin ainaki meidän piirissä!

      Poista
  2. pitkästä aikaa.. en ois niinkään varma

    VastaaPoista
  3. Toivottavasti perhetietos tulis nopeesti ja pääsisit tutustuun hostperheen kanssa!:)

    http://dreamawayfromhome.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Hei olisin kiinnostunu kuulemaan kaikkea pientä ja "jännää" faktaa mitä oot kuullu sun aihtarireissusta, esimerkiksi semmosta pikkutietoa mitä sulla on eessä siellä, kuten se että siellä on loukkaavaa mennnä aamiaiselle yöpuvussa jane:D Ja just tämmöset pikkuasiat mitkä sua ressaa etukäteen? :---)

    VastaaPoista