sunnuntai 13. lokakuuta 2013

community service weekend

Tää viikonloppu oli omistettu siis vaihtareille ja community servicelle, eli tälläkertaa tiedossa ei ollu hauskanpitoa ainoastaan vaan myös työntekoa. Perjantaina lähettiin kahen aikaan ajamaan kohti Visaliaa, joka on n. 4 tunnin päässä oleva kaupunki sisämaassa. Kuudelta nähtiin muut vaihtarit Rollertownessa, heti ku oltiin saatu halittua jokanen pilalle niin nykästiin rullaluistimet jalkaan ja lähettiin kentälle. 
IMG_9731m
IMG_9728mIMG_9718mjokanen on kyllä saanu väriä pintaan täällä kaliforniassa!IMG_9712mKolme tuntia jaksettiin luistella ku ruper rakot hiertään ja väsyttään. Yövyttiin täällä Visaliassa eri host perheissä yleensä yhen tai kahen muun vaihtarin kans, mää olin Argentiinalaisen tytön, Luisinan kanssa. Nukahettiin molemmat melkeen heti ku perille päästiin ja aamulla sit seittemältä ylös ja kokoonnuttiin Tulareen aamupalalle muiden kanssa.IMG_9758m
IMG_9753mmeSen jälkeen alkoki meiän työnteko. Ensitöiksi lähettiin istuttamaan puu kuukausi sitte kuolleen vaihtarin muistoksi. Siellä oli sen kuolleen pojan perhe ja lähimmät ystävät ja vaikka ei koko poikaa ikinä nähty, niin jokasella kyyneleet valu pitkin poskia. Ne oli tosi otettuja ku tehtiin tää ja istutettiin se hänen muistoksi. 
puu
Sen jälkeen meiät vietiin autolla keskelle ei-mitään ja alettiin rakentamaan taloja vähäosaisille. Nää rakentaa kymmenen taloa perheille, joilla ei oo varaa ostaa tai asua vuokralla, joten tehtiin töitä hyvän asian puolesta. Vaikka raadettiin kuus tuntia ja hiki virtas +30 kuumuudessa ja jokatoinen palo kirkkaan punaseksi, niin oli se sen arvosta ku näki niiden tulevien asukkaiden ilmeet. Tästä mun ryhmä lähti liikkeelle: 
IMG_9787m
IMG_9770mIMG_9799mIMG_9805m
IMG_1089mIMG_1086mJa tähän me päädyttiin:IMG_9812m
Pitkän päivän päätteeks lähettiin Ezgin kotiin uimaan, syömään, pelaamaan soda pongia, tanssimaan ja pitämään hauskaa. IMG_0065mIMG_0093mIMG_1097mIMG_9813mIMG_9816mIMG_0058m
Jossain vaiheessa iltaa livahdettiin Lindan kans kahestaan ulos talosta ottamaan parit kuvat. Mun on pakko kertoa teille jotain Lindasta. Nähtiin ekan kerran kuukaus sitten meiän ekassa orientaatio viikonlopussa ku jokanen esitteli ittensä ensin omalla äidinkielellä ja sitten enkuks. Ku Linda alotti et "hejj... mitt namn är Linda" niin tiesin heti että meistä tulee vielä kavereita. Menin sit Lindan tykö et "so du är från sverige!!" ja tää oli ihan monttu auki et joku puhuu ruotsia. Sit kävi ilmi et Linda oli syntyny suomessa, espoossa, ja koko sen suku on suomalainen ja perhe myös ja kaikki puhuu suomea, mutta niiden perhe muutti vaan ruotsiin ku Linda oli joku viisvuotias, joten hänen äidinkieli on ruotsi. Näillä on kuitenki toinen asunto Vaasassa jossa ne on yleensä kesäsin, ja oon kuulemma niin invited enskesänä sinne ja miksen myös ruotsiinki! Meillä meinaan kemiat kohtas samantien ku alettiin jutteleen enkä oo ikinä tavannu ketään Lindan tapasta ihmistä, siks en tiiä mitä sanoja käyttäisin kuvailemaan häntä. Mut jos joku tuntee mua vähäkään, niin just samanlainen ku mää. Musta on hullua, että yleensä vaihtarit tutustuu toisiinsa ja ne on kotosin ympäri maailmaa, mut mää löysin mun kaksoisolennon maapallon toiselta puolelta, joka puhuu eri kieltä ku mää mutta voidaan silti puhua yhessä kolmea eri kieltä ja ollaan molemmat suomalaisia mutta toinen asuu osittain toisessa maassa, mutta osittain samassa. Niinku Linda sano tänään mulle, I feel like we are going to be friend the rest of our lives 
IMG_0042mmmmIMG_0053nIMG_0033mmmIMG_9865mIMG_9851m
Siellä vierähti loppuilta ja illan vaihtuessa yöhön lähettiin jokanen nukkumaan host perheisiin. Aamulla aikasin ylös, aamupalalle ja kotimatkalle. Kova on ikävä jo nyt mutta neljä viikkoa ja taas nähdään. Siitä on tulossa varmaan koko vuoden hauskin viikonloppu!

Ja sitten jotain muuta... Ku olin autossa matkalla kotiin, sain sähköpostin yheltä mun parhaista kavereista jossa luki että hän oli just rotaryhaastattelussa vaihtariksi ensvuodelle. Oon saanu kymmeniä kommentteja että "sun blogi on innottanu mua ja nyt haluan lähtä vaihtoon mitä teen ekaks??!?!" ja se tuntuu aina yhtä hyvälle kuulla tuollasta. Nyt varsinki ku mun paras ystävä on seuraamassa mun jalanjälkiä, niin se on hienoin kohteliaisuus minkä voi saada. Haastattelussa eka kysymys oli "mistä tunnet julia lahtisen", ja sit kävi ilmi, että tänävuonna hakijoita Raahessa on 15!! Yleensä niitä on alle viis, ja tänävuonna hakijoita on yli kolminkertanen määrä! Musta tuntuu niin uskomattomalta jos jotku oon rohkassu jotain mun blogilla lähtemään vaihtoon tai näyttäny esimerkkiä. Ihan mahtavaa ihmiset, oon lihan liikuttunu!

Siitä päästäänki toiseen asiaan. Yks painava syy miks lähin vaihtoon oli se, että halusin alottaa myös alusta, eri paikassa ja eri ihmisten kanssa, ja jättää kaikki taakseni. Oonko tehny sitä? En. Tajusin sen liian myöhään, että vaikka musta ei tunnu pahalle vaihtaa pari sanaa mun kavereiden tai äitin kans facebookissa melkeinpä päivittäin jos oon paikalla, mutta se on silti liikaa. Melissa kerto, että jos käytät suomea useemmin ku kerran kuukaudessa, sun enkku voi lähtä huonontuun koska sun aivot ei voi käsitellä sitä että käytät kahta kieltä yhtäaikaa. Käytän suomea päivittäin koska tottakai kirjotan blogia suomeks enkä halua enkuksikkaan kirjottaa, mutta nyt oon päättäny että vähennän yhteydenpitoa joka ikiseen ihmiseen. Jos musta ei kuulu mitään, niin rakkaat ihmiset tehkää mulle palvelus älkääkä jutelko facebookissa, lähettäkö sähköpostia, whatsapatko tai tekstatko mulle. Voitte lukea mun blogista miten mulla menee ja voinko hyvin vai huonosti, se on nyt tarpeeksi. Tää saattaa kuulostaa pahalta, mutta tää on once in a lifetime -kokemus enkä haaskaa sitä turhaan yhteydenpitoon suomen kanssa. Elän tässä ja nyt, en kahessa maassa yhtäaikaa, ja tällähetkellä se maa on amerikka.

Hyvitykseksi toivottu postaus missä mun kaverit puhuu suomea ja kokeilee vähän suomalaista karkkia, toivottavasti on vähänkään semmonen mitä toivoitte :)

31 kommenttia:

  1. En usko tuota, että kieli lähtee huonontumaan jos sitä käyttää useammin ku kerran kuussa :) Esimerkiksi siskoni oli aupairina englannissa ja juteltiin about kerran viikossa facebookissa, ja kyllä hänen englannin kielen taitonsa parani huimasti (ja suomikin pysyi yhtä hyvänä) ja hän tulikin sieltä paljon paremman englannin kanssa. Aivot pystyy käsittelemään kahta kieltä yhtä aikaa, minullakin on kavereita jotka puhuvat kahta kieltä äidinkielenään + muita kieliä lisäksi, joten aivot pystyvät kyllä käsittelemään useampaa kuin yhtä kieltä :) voisitko kysyä siltä Melissalta että mistä tuollainen tieto on peräisin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se kielen puhuminen ei ollu mun paapointti vaan se elaminen ja yhteydenpito enemmanki. Maakaan en usko tuota kerran kk juttua, mutta esim mun _paivittainen_ suomenkielen kaytto ei oo hyvaksi :) kysyin hanelta ja se vaan sano et "i speak four languages fluently, trust me"...

      Poista
    2. aa, okei! :) päivittäinen suomen kielen käyttö saattaisi kyllä tuoda pienoista ongelmaa natiivitason englannin kielen opetteluun!

      Poista
    3. totta, siksi vähennänki sitä nyt niin paljon ku mahdollista :)

      Poista
  2. Kyllähän se niin on, että se käy lopulta tosi raskaaksi "elää kahta elämää samaan aikaan". Tein itse myös tämmöisen paussin yhdessä vaiheessa. Kolme kuukautta pidin taukoa ja tuntu oikeesti hyvältä! Kukaan ei silti unohtanu ja kaikki ymmärsi ja pääsivät lukemaan blogia. Siellä sitten vastasin kommentteihin, jos niitä tuli, mutta muuten jätin skypen, sähköpostit ja facebookin odottamaan. Ja siitä tuli niin hyvä fiilis kun suomi takkus seuraavalla kerralla skypessä niin paljon! Sillon oli ihan voittjafiilis :)

    VastaaPoista
  3. Mä hain just eilen kans vaihtoon rotaryn kautta ens vuodelle ! On ollu jo kauan mielessä, mut sun takia uskalsin hakea niin että lähtisin heti peruskoulun jälkeen. Oot mahtava <3

    VastaaPoista
  4. Minä sanon että nuo ei arvosta suomen yhtä parhaista karkeista ! Sun pitää vaa opettaa ne syömään kunnon karkkia ;) Oon ylpee siitä että pärjäät hyvin :) luv juu ! <3

    VastaaPoista
  5. Mikä sun kaverin etunimi on, siis sen joka haki vaihtoon :)?

    VastaaPoista
  6. Haha, täälä kans yks Raahen rotaryn kautta hakeva ilmottautuu :--D Ikää vaa rupee olee jo nii paljo, että saapa nähä miten käy! Olin kans super_hermostunu mun haastattelusa! Saako vähän udella mihin tuo poika oli menehtynyt? :-(

    VastaaPoista
  7. Mä olin kesällä kuukauden Jenkeissä, enkä pitäny yhteyttä Suomeen ku ehkä kerran viikossa tekstiviesteillä, facebookilla yms. Vikalla viikolla soitin iskälle onnittelut ku sillä oli synttärit, ja se Suomen kieli oli kyllä niiin hakusessa! Mun puhe oli ihan tönkköö eikä niist lauseista tullu kieliopillisesti yhtää oikeita, ku ajatukset kulki jo englanniksi. Jos sulla on sama juttu ni nauti siitä! Viikko siitä ku olin palannu Suomeen, englanti jäi kakkoseksi ja se kyllä harmitti...

    VastaaPoista
  8. Ihana teksti, ihania kuvia ja haha ihana video !!!! :D ääää voi ei ihan kauheeta toi jonku vaihtarin kuoleminen:( Ja toi talojen rakentaminen kuulostaa ihan sika palkitsevalta ja kivalta:)

    VastaaPoista
  9. ihana postaus taas :) pitääkin muistaa ottaa mukaan turkinpippureita kun lähden ens vuonna ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. juu kannattaa!! ite en tajunnu mut onneks mami lähetti :)

      Poista
  10. Toi video oli ihan huippu, lisää tollasia! :)

    VastaaPoista
  11. paras toi video ! :D ja blogis on muutenki ihana :)

    VastaaPoista
  12. ihana postaus !
    löysin sun blogis tänään päivällä, ja luin _kaikki_postaukset alusta lähtien ja koukutuin sun blogiis ihan mielettömästi! eka aattelin että "no tää on varmaan ihan hyvä blogi" mutta ei, sun blogis eioo hyvä vaan ihan mahtava! rakastan sun postauksias! itekin oon päättänyt lähteä vaihtoon, mutta englanti on mulle aika vaikeeta ja sen takia epäröin lähtemistä, ja luultavasti lähdenkin vasta lukion kakkosella. mitä sä ajattelet, kannattaako vaihtoon lähteä jos vähänkin epäröi englannin kielen käyttämistä? tiedän että se varmasti paranis huimasti, mutta just ekat kuukaudet mua pelottaa :/

    jokatapauksessa, sulla on mahtava blogi, jatka samaan malliin !<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihana kommentti, kiitos! <3
      ja tottakai sun kannattaa lähtä, munki kaverit lähti ties minne ranskaan ja brasiliaan ja muualle eikä osaa kieltä lähes ollenkaan, suomalaisilla ja muutenki skandinaaveilla on englannin osaaminen silti parempaa :) tänne tuli tyttö saksasta kuukausi sitten ja hälle oli kans lauseiden muodostaminen aluks hankalaa ja yleensä sano vaan sanoja että tulee ymmärretyksi "I... cafeteria... buy lunch!" you know... mutta nyt hänen enkku on jo paljon parempaa ja lauseet tulee melkolailla itestään, mutta jonku ajan päästä hän tulee olemaan ihan tosi hyvä enkussa kuhan vaan elää täällä! tottakai lähdet ja haet vaihtoon, täällä se enkku harjaantuu ja parantuu nopeesti ja ihmiset kyllä ymmärtää sua vaikkei sun grammar ookkaan täydellistä :)

      Poista
  13. Miiiiksi poistit uusimman postauksen? Se oli sikahyvä, kaikki semmone lörpöttely!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niimpää, muaki jäi häirittee varsinki siks ku kerkesin lukee siitä alle puolet!

      Poista
    2. soorrryy guuyys oon aika itsekriittinen ja musta tuntu että se postaus on ihan keskeneränen niin se on nyt luonnos vaan :)

      Poista
  14. Haha toi video on ihan mahtava!:) ja tykkään tästä sun blogista tää on tosi kiva!

    VastaaPoista
  15. Onks toi teach me how to say i like ice cream tyyppi tyttö vai poika ? :D

    VastaaPoista