tiistai 13. toukokuuta 2014

TÄNÄÄN JÄLJELLÄ: kuukausi

Tein tämmösen samanlaisen postauksen viime heinäkuussa, kuukausi ennen lähtöä, jossa kerroin fiiliksiä miltä tuntuu lähtä ja sen sellasta. Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen että on mun vuoro tehä uudelleen tällanen, koska mulla on tasan kuukausi siihen että hyppään koneeseen kohti kotia. Multa on kysytty moneen otteeseen että millä fiiliksillä kotiin ja ootko surullinen vai ootko ilonen ja onko ikävä perhettä ja tuleeko sulla erichiä ikävä (no daa) yms yms, joten avataanpa tätä asiaa vähän.

Mulla on jäljellä 31 päivää, 4.5 viikkoa, eli kuukausi. Ku kirjotin tuon postauksen viime vuonna, se kuukausi kirjaimellisesti hurahti mun silmien eessä ja kohta olin jo lentokentällä matkalaukku pakattuna valmiina lähtemään. En osaa ees kuvitella miten nopeesti tää mun viimenen kuukausi täällä hurahtaa, koska mulla on niin paljon tekemistä ja kalenterissa ei oo paljoa tyhjää tilaa. Äiti ja kaverit ja aikalailla kaikki oottaa siellä ihan mielissään ja jos ne vois päättää, niin ottaisin ekan lennon jo tänäiltana kotiin. Niinku saatatte muistaa, musta aiemmin tuntu ihan mahottomalta ajatukselta että mun pitäis joskus muka palata takas suomeen täältä ja monet kyyneleet vuodatin sen takia. Mutta niinku yks tän vuoden tavoitteista on, niin ne mielipiteet muuttuu ajan saatossa, alat arvostamaan erilaisia asioita ja saat uusia näkökantoja asioihin. 

Yks niistä asioista jota oon ruvennu täällä arvostamaan on se, miten paljon meillä on suomessa vapautta. Äiti ei paljon rajota mun elämää laatimalla tiukkoja sääntöjä tai kotiintuloaikoja eikä ristikuulustelut oo välttämättömiä joka kerta ku meen johonki. Mun perään ei soitella kokoaikaa eikä mun tarvi olla tilivelvollinen 24/7. Rakastan olla itsenäinen ja tehä asioita yksin ilman ketään hengittämässä niskaan enkä malta oottaa että pääsen olemaan jälleen vapaa, tekemään omat päätökset ja päättämään omista asioista ja menemään ja tulemaan miten huvittaa! Ja tuohon tulemiseen ja menemiseen miten haluaa; voin pyöräillä tai vaikka kävellä!! En oo jumissa keskellä ei-mitään ja jos haluan johonki niin mun on pakko rukoilla kyytejä, ja kaikki on muutenki niin kaukana. Ehkä tällä on jotain tekemistä sen vapauden ja itsenäisenä olemisen kanssa, ku pääsen ite paikkoihin. Toivon että mulle ois joku vanha vaihtari kertonu tästä ennen lähtöä, koska tää tuli mulle suurena yllätyksenä, ja mulle henkilökohtasesti tää on ollu yks haasteellisimmista asioista, kuinka mulla ei oo ollenkaan vaikutusvaltaa enkä voi päättää omista asioista enää. Tää on siis yksi asia, jonka takia ootan lähtöä kovasti. Välillä on semmonen olo että oon häkissä eikä mua päästettäis pois, ja oon sellanen ihminen että tarvin vapautta, jota suomessa onneksi saan. 

Ei oo myöskään salaisuus että mulla on vaan yks äiti, eikä kukaan muu yllä sen tasolle vaikka kuinka yrittäis, ja se äiti on suomessa. Mulla on myös pikkuveli, joka alottaa eskarin tänä syksynä ja haluan olla siellä läsnä kuromassa kiinni tän vuoden jonka oon menettäny, nähdä ku se oppii lukemaan ja kirjottamaan ja alottaa koulun. Mulla on myös maailman parhaat kaverit, ja ilman niitä en oo kokonainen. Kuulostaa kliseiseltä, mutta mulla on oikeesti ollu täällä semmonen olo että jotain puuttuu, ku ei oo ollu niitä ihmisiä mun ympärillä jotka ymmärtää mua yhestä sanasta tai vaikka oisin vaan hiljaa, täydentää mun lauseet ja tietää mitä tekisin tietyssä tilanteessa ja tuntee mut läpikotaisin. Mulla on suomessa PALJON ihmisiä ketä rakastan täydestä sydämestäni ja vuosi on pitkä aika - tottakai sitä odottaa jo että pääsee niiden luokse taas.

Mutta niin on mulla ihmisiä täälläkin ketä rakastan täydestä sydämestä. Mulla on ihan älyttömästi kavereita, hieno perhe, host sisko joka on mulle ku oikea sisko, ihana poikaystävä, joukkuekavereita waterpolo ja diving joukkueista, ihmisiä mun rotary klubissa, ja varmuudella voin sanoa että ihmiset on se asia mitä mulla tulee eniten ikävä ja jonka takia lähteminen tulee olemaan niin kamalaa. Tottakai tykkään helposta koulusta ja kaikesta kouluun liittyvästä kouluhengestä, lämpimästä säästä, erilaisista vaatekaupoista ja halvemmista hinnoista, mutta asiat on menny tärkeysjärjestykseen tän vuoden aikana ja ne on aikalailla siellä loppupäässä. Itseasiassa mulla on jo kova ikävä sitä että ei oo kokoajan kesä, vuodenaikoja ja vaihtelua, koska kyllästyn tosi helposti. Ihmiset on se asia joka on tehny mun vuodesta niin unohtumattoman, koska oon tutustunu ihan mahtaviin ihmisiin täällä, jotka tulee olemaan mun ystäviä lopun ikää. Se on se vaikein paikka, koska välimatka on pitkä enkä tiiä millon niitä nään seuraavan kerran. Onko se ensvuonna vai kuuden vuoden päästä? Sitä ku ei kukaan tiiä. Kumpa voisin tuua nää ihmiset mun mukana suomeen.

Oon varma että kylmänä -30 pakkaspäivänä kiroan sitä että miksi ikinä halusin lähtä kalifornian helteestä pois suomeen palelemaan, tai ku meen shoppailelmaan ja aattelen et tää ois puolet halvempi jenkeissä, mutta niinku sanoin, ne ei oo mun tärkeyslistalla enää ensimmäisenä; muut asiat merkitsee mulle enemmän tän vuoden jälkeen, kuten koti, terveys, koulutus, perhe, ystävät, vapaus. Mulla on ollu uskomaton vuosi, joka ei oo vielä ohi, mutta se taika on että se on kirjaimelliseti vaan yhen vuoden, ei yhtään enempää eikä vähempää. Mikään ei kestä loputtomiin eikä kestä tääkään, ja oon fine sen faktan kanssa ainakin tällähetkellä, kysy uudelleen ku oon lentokentällä itku silmässä... Mulla on ollu hauskaa, ja aion pitää hauskaa vielä seuraavat 31 päivää, mutta sitten on mun aika palata kotiin, jonne kuulun. Kuten voitte huomata, fiilikset on ristiriitaset; odottavaiset mutta myös surulliset, ja niin sen kuuluu kai mennäkki. 

11 kommenttia:

  1. <3 ei kai tähän tarvi muuta laittaa, tiiät että oot mulle (ja meille) ihan hirmuisen tärkeä! rakas ystävä <3

    VastaaPoista
  2. Voii... Mulla tuli kylmiä väreitä ku luin tämän!

    VastaaPoista
  3. Oon tykänny ihan hirveesti lukee tätä sun blogia! Toivottavasti bloggaat vielä suomeen palattuasikin koska oon tykänny niin paljon :) vaikka en sua henkilökohtasesti tunnekaan niin vaikutat todella mukavalta ja iloiselta ihmiseltä. Toivottavasti viimenen kuukaus jenkeissä menee hyvin ja saat kaiken hyvän irti :)

    VastaaPoista
  4. Tykkään lukee sun blogia ihan hirmusesti! :) Mun sisko on lähössä heinäkuussa vuodeks vaihtoon enkä tiä miten kestän sen mut tää on saanu ymmärtään että se on kumminki mahtava kokemus. Pidä hauskaa viä viimeset päivät ja nauti vielä mistä voit <3

    VastaaPoista
  5. Varmasti on normaalia, että joinain päivinä vaihtoon lähteminen pelottaa, mutta onks normia et mua pelottaa jo nyt, vaikka lähtö olis syksyllä -15? Jotenki tuntuu et näin tän koko homman alkuvaiheessa pitäis olla hirveen innostunu (ei älä ymmärrä väärin - mä oon hirmuisen innoissani) eikä tässä vaihees vielä tarttis ees tajuta pelätä. Eikä mua pelota siis pelkästään alempana mainittavat ruokailutottumukset vaan koko lähtö yleisesti.

    Mä oon urheiluhullu, rakastan urheilua ja mitä raskaampi treeni sen hauskempaa. Mä teen sitä omasta ilostani ja koska tiedän sen tuovan mulle niin hirmuisen hyvän olon, en ulkonäköpaineista ym. Lisäks sama homma pätee ruokailuun. Tykkään syödä terveellisesti eikä herkkuja kovin usein tee edes mieli, mutta silloin kun tekee niin saatan hujauksessa vetää puolikkaan suklaalevyn eikä se mua harmita ollenkaan.

    Haluaisin vaihtovuoteni aikana syödä tapojeni mukaisesti, vaikka toki tiedostan ettei se välttämättä ole mahdollista. Kohdemaani on Yhdysvallat, joten asia huolettaa mua erityisesti. Mitä jos mun isäntäperhe syö yhden aterian päivässä mäkkärissä. Voinko mä anoa perheenvaihtoa, koska luulen etten tule sopeutumaan tähän tyyliin?

    Olis kiva kuulla sun oman hostperheen ruokailutottumuksista sekä mahdollisesti myös muiden tuntemiesi amerikkalaisten. Kuinka paljon sä itse voit vaikuttaa syömisiisi?

    Tää teksti kuullostaa varmaan syömishäiriöisen pölpötykseltä, mutta mä olen miettinyt vaihtoon lähtemistä jo monta vuotta ja päätynyt tulokseen, etten mä voi skipata näin mahtavaa tilaisuutta vaikkakin se tarkoittaisi kunnon huononemista tai kymmeniä vaihtarikiloja x)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! On kylla aika erikoinen kysymys eika oo tullu tammosia viela vastaan mutta vastaan parhaani mukaan... My perheessa syodaan vaan luomuruokaa eika mitaan isoja annoksia, jonka takia en oo saanu tarpeeksi ravintoaineita ja mulla on se anemia. Mun toisen vaihtarikaverin perhe syo tosi epaterveellisesti ja silla on Maha tosi sekasin kokoajan. Ite et voi vaikuttaa siihen mita perhe syo mutta sun ei tarvi lounastaudolla lahta kavereiden kans makkariin hampparille, eli voit siihen vaikuttaa ite. Kouluissa on myos urheilujoukkueet ja
      Jos oot hyva niin voit paasta varsityyn ja reenit on 2h paivittain ja ne on rankkoja eli siita urheiluosuudesta en olis huolissani, varmasti loydat rankkoja reeneja! Suurin osa vaihtareista jenkeissa tulee valitettavasti takas kotiin kilojen kanssa ja ne tulee aika huomaamatta, mutta jos urheilet niin voit suurimmiksi osiksi valttaa sita lihomista jos se sua niin paljon pelottaa. Taa vuosi ja kokemus on niin paljon suurempaa eika sita kuuluis tuhlata lihomisen murehtimiseen.

      Poista
    2. Jos ei oo valmis kaikkeen, siis ihan kaikkeen mahdolliseen.....ehkä ei kannata lähtee. Vaihdon tarkoituksena ei oo viedä omaa vanhaa elämää uuteen maahan vaan nauttia uudesta elämästä uudessa maassa. Hei beibi, prioriteetit kehiin.

      Poista
  6. Miks poistit sen uuden äskösen postauksen? :o

    VastaaPoista