perjantai 18. tammikuuta 2013

pintaa syvemmältä

Vähän sekavien fliilisten pohjalta aloin vaan kirjottaa mun ajatuksia ylös, ja päätin sen jakaa teiän kanssa. Jos ei jaksa lukee, niin suosittelen skippaamaan samantien. Nimittäin tässä on tekstiä ja paljon!

En tiiä mitä mun päässä liikkuu ku aion lähtä, enkä oo varma liikkuuko siellä mitään. Suurin osa menee tuttuun ja turvalliseen lukioon,  ihanasti siihen tien toiselle puolelle peruskoulua vastapäätä. Sillon ku mulla ei tullu kuuloonkaan astua ees jalalla siihen rakennukseen, mulle ei ilmeisesti riittäny joku muu koulu eri paikkakunnalta. Ei, mää lähenki eri maanosaan opiskeleen, vuodeksi, yksin ja eri kielellä. Oon kuullu monilta ihmisiltä, että ne ihailee mua miten rohkee oon ku uskallan lähtä, mutta en sano että ihan helppoo kuitenkaa ois. Oon tähänki mennessä itkeny monet itkut miettiessäni sitä tilannetta miten hyvästelen mun läheiset lentokentällä, ja sanon että "nähdään vuoden päästä". Miten selitän mun pikkuveljelle millon me nähdään seuraavan kerran; "nähdään sitten ku oot täyttäny kuus vuotta, joulu on menny ja on taas kesä"? Ei se oo niin yksinkertasta. 
 Oon kuullu vaihtareilta, et se on jännää palata takas, ku kaikki muut ihmiset tuntuu olevan entisellään ku ite on muuttunu aivan eri ihmiseksi. En tiiä mitä mun ja mun ystävien väleille tapahtuu, jos en ookkaan se vähän-höpsö-julpu-jolle-kaikki-nauraa. Musta on surullista, jos välit viilenee ja katkeaa sen takia, että yhteydenpito jää, mutta jos ihmiset muuttuu, niin sille ei voi kukaan mitään. Ku vuoden oon maailman toisella puolella, alotan ihan alusta, luon sinne mulle ihan uuden elämän, tutustun uuteen kulttuuriin, nään paljon maailmaa, saan uusia näkökulmia, opin arvostamaan uusia asioita jotka on saattanu olla mulle itsestäänselvyyksiä, niin on tosi epätodennäköistä, että palaan sieltä takas just samanlaisena ihmisenä mitä oon nyt.
Ootan mun lähtemistä kuitenki tosi paljon. Vaikka oon tämmönen ikävöijä ja tiiiiiän, että alku on varmasti hankalaa ja tietenki juhlat, synttärit joulut ja muut, niin ootan mun lähtöä enemmän ku mitään koskaan aiemmin. Raahe on tällänen pikkukaupunki, jossa jokanen tietää jokasesta suunnilleen samanikäsestä jotain, yleensä ne ei oo kovin positiivisia asioita. Joten täällä on tosi vaikee tutustua joihinki ihan uusiin ihmisiin, ja luoda ite se kuva itestä. Mulla on edessä vuosi sellasessa paikassa, missä en tunne yhtään ketään. Sen pitäs varmaan olla aika pelottava asia, mutta musta se on kaikkee muuta. Musta tuntuu että mun elämä junnaa vaan paikoillaan, siellä pääsen viimestään eteenpäin; unohdan ja jätän tietyt asiat taaksepäin, menneeseen elämään. Siellä ei oo asioita muistuttamassa joka päivä jostain jonka haluais unohtaa. Siellä kukaan ei myöskään kato nenän vartta pitkin, jos näyttää eriltä. Mulla on mielessä niin paljon kaikkia vaatteita, mitä haluaisin ostaa ja käyttää, mutta en vaan oo rohjennu täällä raahessa. Kohta voin kulkee kaupungilla vaikka neonvihreä työhaalari päällä, eikä kukaan välttämättä ees kiinnitä muhun huomiota. Se on kohta arkipäivää.
 Ennen ku kuulin että pääsen usaan, niin mua vähän hmm, ehkä mietitytti ois paras adjektiivi, kavereiden saaminen. Mulla ei oo ongelmaa tutustua uusiin ihmisiin, mutta yleensä se tapahtuu jonku yhteisen asian kautta. Jos oisin päätyny italiaan, niin onhan se hyvä siellä mennä jollekki luokkakaverille sönköttää mun olemattomalla italian taidolla että ollaanko kamuja. Senki kysymyksen oisin varmasti opetellu google-kääntäjästä. Kuka haluis olla sellasen kaveri, joka osaa sanoa ainoastaan oman nimensä ja ikänsä? Usassa on se niin loistava puoli, nimittäin high school.. Se on täynnä kaikenmaailman klubeja, kerhoja ja joukkueita cheerleadingistä kuoroon ja siinä välissä kaikki urheilulajit, ja kuuleman mukaan vaihtarit otetaan nuihin tosi mielellään mukaan, vaikka taitoja ei olis ollenkaan. Vaihtarit pitää saada tuntemaan olonsa kotosaksi ja tuota kautta on ihan älyttömän hyvä löytää ystäviä, niitä tulee melkein väkisten. En vois olla onnekkaampi!

Musta tuntuu, että oon listannu tähän vaan niitä negatiivisia asioita, ja nyt viimestään jokanen siellä aattelee, että tän postauksen perusteella en kyllä ikinä lähtis vaihtoon. Onhan tässä tietenki hyviäki puolia, oikeestaan tässä ei oo muuta ku hyviä puolia. Ainoastaan hinta on ainut miinus. Multa on kysytty monesti, että onko tää ilmasta mulle. Ei todellakaan ole, mutta ei läheskään niin kallista mitä normaalisti. Hintaa en osaa sanoa, mutta tiiän että se tulee kirpaseen meiän lompakkoa ja pahasti. Tunnen siitä hirveen huonoa omaatuntoa :(

 Mutta  niin, kaikki ne asiat, jotka aiemmin luettelin, vaan kasvattaa. Sopeutuminen ihan uuteen elinympäristöön voi olla vaikeeta, mutta se kyllä varmasti palkitaan. Mutta mitä ikävään tulee, niin oon sitä mieltä, että mulla on siellä uudet ystävät ja uusi perhe, suomea ei oo olemassakaan vaan pitää elää siinä hetkessä. Tietenki aion pitää yhteyttä suomeen, mutta mun täytyy yrittää luoda uus elämä sinne. Siitä vuodesta ei tuu mitään jos luen facebookista päivityksiä että kaverit on taas pitämässä hauskaa, voi kumpa määki oisin mukana. Vaihtareita ollaan suositeltu tekeen oma ryhmä suomalaisille kavereille facebookissa, ja piilottaa niiden julkasut. Suomeen ei sais olla yhteydessä ku kerran kahessa viikossa. Nää on vaan suosituksia, ja tällä tavalla pyritään ehkäseen kauheeta koti-ikävää. Kaikki nää luetellut asiat on vaan haastavia, ei ees negatiivisia. Ne on pitkälti vaan itestään kiinni, jos päätät että roikut suomen menossa etkä koita ees tutustua kehenkään, niin sun vuodesta ei tuu varmastikkaan puoleksikkaan niin unohtumaton mitä se vois olla.


Siinä oli aika paljon tollasta "pintaa syvemmältä" -tekstiä. Onhan tää iso juttu, ihan uus juttu, eikä mulla oo ees ketään ystävää joka ois kokenu tän saman. Onneksi meillä tän vuoden rotarilaisilla on oma foorumi, jossa päivittäin jutskaillaan, stressataan, iloitaan ja pelätään yhdessä. En millään malttais oottaa meiän koulutuksia, joissa pääsen näkemään kaikki ne ihanat ihmiset! Muttamutta, tässä oli aikalailla kaikki mitä mun pään sisällä liikkuu tästä aiheesta, tosi kiva jos joku ees jakso lukea! Eiköhän tässä oo nyt ollu hetkeksi ihan tarpeeksi vaihtarijuttua, viikonlopusta tulossa omaa postausta myöhemmin :)

38 kommenttia:

  1. eikä minä täällä pillitän....

    VastaaPoista
  2. Julbu, iha hulluna onnee usaan pääsystä (en vois olla ennää ylpeempi mun "siskosta" <3) Piät varmasti ihan unohtumattoman vuojen ja oon sulle ihan hullun katteellinen ! Minun vahva pikku tyttönen kasvaa kohta aikuseksi :') iha itkettää... Oot hirmu rakas vaikkei ennää nii paljoo nähäkkää ! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ihana tanja! sinä oot mulle kans yhtä rakas niinku aina <3 kiitos!

      Poista
  3. Tuleehan se olee rankkaa lähtee mut ihan satavarmana paljon paljon kokemuksellisempaa ku viettää sama vuosi täällä Suomessa. Onnea vielä et pääsin sinne minne halusit! ^^ Ja voi että mäkin ootan sitä että nähään kaikki!!! ♥

    VastaaPoista
  4. ei vitsi oikeesti nyt vasta tajusin kuin kateellinen oikeesti oon sulle, hyvällä tavalla totta kai :( mutta tiiän että sun huumorintaju ei tuu koskaan muuttumaan nii radikaalisti että ei naurettais enää meijän ernuvitseille <3 oot rakkain!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. MURUUUUUU se ei tuu ikinä muuttumaan, sen OIKEESTI tiiän!!!! <3

      Poista
  5. moi! on pakko sanoo, että tykkään tästä sun blogista tosi paljon, kirjotat tosi kivasti ja toi banneri on niin hieno! :)ja onnee vielä kerran maatiedosta!!

    VastaaPoista
  6. Tää oli must tosi kiva postaus ja tähän pysty samaistuu niin hyvin ku iteki lähös ens kesän vaihtoon ja just Rotareitten kautta! :) Maatietoi odotelles... Mut onnee sulle viel hirmu paljo et pääsit just sun ykkös toiveesee!!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ouuu vautsi siisti juttu!! toivottavasti säki saat sun maatiedot pian! :)

      Poista
  7. huippu postaus! Samat asiat mullaki pyöri päässä...Ite oon Ecuadorissa vaihdossa nyt. Mun blogist voit tsekkaa.... sinne oon aika avoimesti kertonu (en tiiä oonko liian avoimesti haha). Itkut ikävästä on videolla siellä mutta kyllä siellä postauksia on missä mä vaan ylistän tätä elämää täällä Ecussa. Tää oli ehkä mun elämäni paras päätös lähtee vaihtoon! Kannatan!

    http://jasminmaailmalla.blogspot.com/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oouuu käyn ehdottomasti tsekkaan! musta sellaset blogit on just parhaita missä kerrotaan avoimesti kaikkee vähän ehkä syvällisempääki! loistavaa, ihana kuulla! :)

      Poista
  8. Hauskaa ja samalla haikeeta lukee sun tekstias, kun muistaa ite ajatelleensa just naita samoja juttuja vuosi sitten :) Ala stressaa liikaa, mun kaupungin 42 vaihtarista oikeestaan ykskaan ei viela puolenkaan vuoden jalkeen ikavoi kotiin haha! Vaihdossa on niiiin paljon uutta, ettei kotia oikeesti kerkee paljoo ees miettia. Tsemppia sulle, jaan uteliaana seuraileen sun vuottas! :)

    anniinanobrazil.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi että lohduttava kuulla! toivottavasti mullekki käy noin!! kiitoksia :)

      Poista
  9. oot kyllä tosi rohkee tyttö että lähet näin nuorena tommoselle matkalle mutta hei tsemppii onnee ja kaikkee kivaa hirmuna sulle ♥

    VastaaPoista
  10. haha oon vähä myöhässä mutta löysin blogin vasta nyt:-) mutta oli tosi kiva postaus, itekki oon miettiny just samanlaisia asioita! :) oon ite oulusta ja siis lähössä kans nyt vaihtoo rotareittan kautta, vielä en oo saanu tietää minne, mutta usa mulla oli ykkösenä. mutta paljon onnea sulle ku pääsit minne halusit ja kiitos tästä postauksesta! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei siistiä!! kiitos paljon, me nähellään sit piirikoulutuksessa oulussa jos kerran molemmat ollaan piirissä 1400! :) toivottavasti säki pääset usaan!

      Poista
    2. jep niin nähellään jee! :) hui pelottaa vähän ku tuntuu että kaikki muut on jo saanu tietää minne lähtee! mutta ihan sama minne pääsen oon silti superonnellinen! :-)

      Poista
    3. niinpä tosi kiva! mut höpöhöpö meiänki foorumilta monet vielä oottelee tietoa, ja hyvinki voi olla että usaan pääsit koska mä ja essi ollaan ainoot joille nvat on ilmottanu siitä, ja monilla muilla usa oli kans ekana! ja musta tuntuu et ku mulle ja essille on ilmottanu nvat, ja muille kirjeenvaihtajat että usalaisille ilmotetaa myöhemmi mut meiän nvat nyt kerto tälleen! kerro sit et mihin päädyit, piän peukut pystys :)

      Poista
    4. aa okei nonii no hyvä etten oo sit ainut joka ei tiiä:) jee kiitti mäpä ilmottelen sitte!:)

      Poista
    5. jee eilen oli tullu nvltä sähkäri ja USA oottelee muaki! <3 oih en vois olla onnelisempi!:) eli nähäänpäs siellä piirikoulutuksissa ja taitaa meillä olla yhteinen maaohjelmaki jee! :)

      Poista
    6. EIKÄ aivan huippua sikana onnea!! <3 aa kuin siistiä, päästään sit yhessä kierteleen manhattania limusiinillä :)))

      Poista
  11. kiitos paljon! <3 oih niin päästään tulee aivan mahtavaa!:):)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä!! :) hei sanoko sun kirjeenvaihtaja tai nva mitään lähtöajankohdasta? :)

      Poista
  12. ei sanonu :) joko sää tiiät? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. noku meillähä on yhteinen lähtö niin mun nva sano että se ois heinäkuun puolivälissä mut mulla on kokoaja semmone fiilis et toi on väärää tietoo tai jotain koska yleensä ne on lähteny elokun alkupuolella! mut musta ois superihana lähtä noin aikasin mut hmm silti jotenki tuntuu että ku ei aiemminkaa oo ollu... en tiiä! :D oon vainoharhanen

      Poista
  13. :D aa! no joo mulle nv ei maininnu mitään mutta yleensänhän ne on tosiaa lähteny vasta elokuussa! niin perjaatteessa aika outoa jos me lähtäänki aikasemmin :o no mutta eiköhän se selviä ku jaksaa oottaa xd muutahan meijän elämään ei tällä hetkellä kuulu ku kaikenlaisten tietojen oottamista ja varmentumista :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. niinpä!! tuntuu et elämä ois ihan tylsää jos ei ois mitään mitä oottaa ja stressata XD toisaalta vois taas repiä hiukest irti ku tää on niin kamalaa

      Poista
  14. tää teksti oli ihan täydellinen ! <3
    pisti oikeesti mietityttää, ja oon tosi onnellinen sun puolesta (:
    itse ois (toivottavasti) vaihtovuosi tulossa parin vuoden päästä. Tää blogi on kieltämättä mahtava, tykkään tosi paljon siitä kuinka kirjotat. Jään seuraamaan (:

    pinjavilma.blogspot.com

    VastaaPoista
  15. Vitsi tää oli ihan mahtava teksti!! Samaistun tähän niin täysillä, kun ihan samat jutut kokoajan pyöriny päässä!! Kirjotat niin hyvin! :)

    VastaaPoista