lauantai 16. maaliskuuta 2013

VAROITUS: KILOMETRIPOSTAUS

NONIIN elikkäs aamulla kello seitsemän bussin nokka kohti oulua. Kaheksalta päästiin perille, mentiin raksilan marketeille "aamupalalle", sieltä hitaasti mutta vamasti hoiputtiin kohti keskustaa ja siinä ois ollu semmonen ehkä puolen kilsan lenkki mistä ois päässy suoraa sinne koulutuspaikalle, mutta minä vein meidät pienen mutkan kautta ja saatiin kivasti varmaan kaks kilsaa ylimäärästä matkaa! No ei se mitään, oltiin muutenki 2h aiemmin siellä että aikaa piti tappaa jotenki. Kymmeneksi mentiin koulutuspaikalle, oltiin ekat ja ovi oli lukossa. Pojoteltiin siinä ulkona tyhminä ja ooteltii että muitaki vaihtareita tulis paikalle. Sit siihen tuli joku mies ja reippaana kysäsin että ootkos tulossa koulutukseen ja tämä sano että kyllä olen. Siinä töröteltiin että joku tulis aukaseen sen oven sieltä ja sitte se kysyy että ootkos sinä julia että minäpä oon matti. Jaaha, piirin presidentti. Naama meni vakavaksi ja työnsin käen siihen että käteltiin, ei ollukkaa kenenkään vaihtarin iskä... :D
collage2huomatkaa muistiinpanot mitä äiti teki koulutuksen aikana..... XD "EI KUOLE, VUODESTA SELVIÄÄ!"

Aattelin nyt avata tätä rotaryn toimintaa, koska tää ei oo vaihtarijärjestö niin kukaan ei varmaan tajua mistä puhun. Rotaryt (eli oikeesti rotary international) on "hyväntekeväisyysjärjestö" ja siihen kuuluu yli miljoona ihmistä 160 maasta, ja niiden pääperiaate on "palvelu itsekkyyden edelle". Rotaryt järkkää leirivaihtoa, eli kesällä viikko jossain teemaleirillä jossain päin maailmaa, kesävaihtoa että kesäksi mennään jonnekin ja vuosivaihtoa eli tätä. Koko maapallo on jaettu piireihin eli districteihin, ja suomi on jaettu muistaakseni viiteen. Mun piiri D1400 ja siihen kuuluu puolet suomesta, tää pohjoinen osa. Jokasessa kaupungissa/kunnassa on klubeja, raahessa on kaks, pietari brahen rotaryklubi ja raahen rotaryklubi, ja ne lähettää joka toinen vuosi vuorotellen vaihtarin. Tänävuonna pietari brahe lähettää mut, ja ensvuonna raahen rotaryklubin jonku teistä! Vaihto tapahtuu idealla, että katotaan montako suomesta haluaa esimerkiksi nyt usaan, ja niitä oli 91. Sit katotaan montako usasta haluaa suomeen, niitä oli 24, eli läheskään kaikki ei voi päästä. Sit ne erotellaan ja valitaan ne ketkä sinne lähtee, eli meitä suomesta nyt lähtee vaan se 24 jenkkivaihtaria. Meille tän kevään aikana etitään sieltä klubia, ja jos joku klubi mut ottaa, niin sinne sitte mennään, missä se klubi on. Joka maalla on oma kirjeenvaihtaja, joka hoitaa teiän ja sen maan välisiä asioita, lähettää hakemuksia ja muita. Nuorisovaihtoasiamies (nva) josta puhun paljon, on se sun tukihlö täällä suomessa, täytätte yhessä hakemuksia ja allekirjotatte lappuja ja sille ilmotatte jos tulee ongelmia.
collage
Neljä tuntia juteltiin käytännön asioista, koulunkäynnistä, säännöistä, isäntäperheenä olemisesta, hinnoista, lennoista, vakuutuksista, viisumeista, koulutuksista ja mistähän vielä! Kysyttiin että kuinka moni perhe toimii isäntäperheenä nyt ensvuonna ja kaikkien muiden käsi nousi paitsi mun ja äitin... Se voi johtua siitä, että rotaryt joskus edellyttää, että et pääse vaihtoon jos et eti isäntäperheitä, niin se on helppo sit ottaa omaan kotiin. Mulla ei ollu tollasta ehtoa (HUH), eikä äiti halunnu ottaa vaihtaria koska mä en oo täällä. No anyway, usan kirjeenvaihtaja istahti sohvalle mun viereen ja kuunneltiin sitä valistusta siinä miten pitää toimia tietyissä tilanteissa. Sit se koputtaa mua olkapäälle ja kuiskaa et oonko saanu jo tietoa osavaltiosta paikalliselta klubilta ja sanoin että no en ole ja näytin oikein surullista naamaa. Se kaivaa jonku lapun esille jossa lukee mihin se on lähettäny usaan lähtevien hakemukset, laittaa sormen mun nimen kohalle ja sit katoin et mitä siinä lukee. CA. Katoin, että ei tuo VOI olla california, ei voi ei voi ei voi ei mulla oo niin hyvä tuuri että johonki californiaan pääsisin, vaan johonkin pieneen sateiseen, kylmään ja lumiseen osavaltioon. Se sano jotain et noniin se näyttäis kaliforniaa missä se sun hakemus on ja mulla tipahti leuka lattiaan. "ENKÖ JOUDUKKAAN ALASKAAN TAI KANADAAN???" oli ainut mitä suustanu sain... XD Koska jotku usaan hyväksytyt joutuu kanadan puolelle, mutta luojan kiitos en kuulu niihin. Se näytti mulle piirin, mihin meen ja missä se klubi on. D5320 näytti se, kotona googlasin ja siinä lukee "southern california, los angeles and orange country" VOIKO ENÄÄ OLLA PAREMPAA? No ei. Siinä oli myös kaupunki, salinas, mutta se ei ilmeisesti oo vielä varmaa meenkö sinne, koska ne sano että mun jatkolentoa new yorkista ei voi varata vielä, koska ei tiiä tarkkaa sijantia, mutta se myös sano että mulla on kielikokeet koska_mun_koulu_vaatii sitä, eli jos mulla on koulu niin sehän tarkottaa että mulla on jo sijanti??? En tiiä, ehkä oottelen sitä varmistusta sieltä usan päästä ja mietin sitten. Mutta jos se nyt olis se Salinas niinku siinä lapussa luki, niin se ois ihan tuossa rannikolla, lumi on _erittäin_harvinaista ja tammikuussa lämpötila näytti reilua 15 astetta, joten kelpaa oikein hyvin! Vaihtareita ei lähetetä yleensä mihinkään suurkaupunkien vilinään johonki manhattanin kupeeseen, koska siellä on vaarallista, joten tää on ehkä paras mahdollinen sijoitus mitä voi saada. Oon niiiin onnellinen!
kivasti tuossa tyynen meren rannalla san franciscon viekussa
Salinas high school jossa 2600 oppilasta... MAISTUU

Nytpä tietää että ei talvivaatteita tarvitte ruveta ostamaan vaan shortseja jos californiaan lähetään, oon niin innoissaan!!

26 kommenttia:

  1. RANTAKAUPUNKI???! onnee vielä!!!:)

    VastaaPoista
  2. Woooooow lämpöseen! Ihan mieletöntä! Ja toi koulu näyttää iha järettömän kivalta toivottavasti pääsisit sinne :)

    VastaaPoista
  3. siun onni näyttäis olevan kääntymässä hei! :D kui huippua et eka pääset jenkkeihin sun ykkösvaihtoehtoo ja sit Kaliforniaa ja tollasee kaupunkii.. huhuh oot kyllä tehny jotain oikein :D mut onnea vielä ihan älyttömästi!!♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no just tuota oon itekki miettiny että mun on pakko päästä johonki keskelle-ei-mitään koska oon ollu niin onnekas! XD kiitos paljon! <3

      Poista
  4. Onnea sulle! Orange Countyssa oli yks tyttö sillon kun mä olin Jenkeissä ja sille tuli talvivaatteiden osto yllärinä. Oli tottunu siihen lämpimään ilmaan ja sitten kun talven kuukausiksi lämpötila laski, se lähti toppatakkia ostamaan. Lahdessa on varmaan ainakin yksi aktiivinen rotex, joka vietti vuotensa Californiassa. Toivottavasti näin on niin pääset kyselemään jotain tarkemmin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oho empä ois kyllä uskonu!! no toivotaan että nyt ei tulis tommosia ylläreitä niin voin hyvillä mielin pakata kevyempää vaatetta! mut kiitos sulle ja kiitti vinkistä! :)

      Poista
  5. onnea niiiiin paljon! :) oikeesti iha hirveen mahtavaa että pääsit just sinne minne halusit ku käytännössä sut oltais voitu lähettää mihin maailmankolkkaan tahansa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi kiitos!! :) se kyllä on hurjaa et just tuonne pääsin koska voisin oikeesti olla vaikka alaskassa tai siellä kanadan puolella!!

      Poista
  6. öhöm minulle on sit edelleen matkalaukkupaikka varattuna ! :D Oon nii onnellinen sun puolesta ja kateellinenki viellä... <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no okei koitan tehä tilaa sinne shortsien sekaan.... kiitos tanja! <3

      Poista
  7. Oi että toi näyttää ihan sairaan kivalta paikalta! Onnee iha hirrrrrrmusesti :)

    VastaaPoista
  8. Voi luoja tota paikkaa, näyttää ihanalt! Oikeest Kaliforniaan! Oon nii kade, ku toi ois oikeest niin unelmapaikka :D mut onnee viel! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. en mäkää tajua tota vielä ollenkaa!!:) kiitos paaljon, tuskimpa siellä brasiliassakaan kylmä tulee ;)

      Poista
  9. ÄÄÄ oon nii kateellinen ja ilone sun puolest!!! How cool is that <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi kiitos ihana!!<3 tää on kyllä ihan suuuuper cool!!!!!

      Poista
  10. unohdin sanoa eilen, että ONNEA JULIA! <3 oon tosi ilonen sun puolestas, sulle tulee varmasti huippu vuosi :) (ööö enkai lähettäny tätä kahesti, ku tää jotenkin hävis ekaks? :D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi kiitos paljon!! <3 niin tulee sullekki sinne atlantin rannalle ;) ja ei tullu kahesti!

      Poista
  11. törmäsin sun blogiin ja AIVAN HUIPPU SIJAINNIN oot kyllä saanu ! onnee ihan älyttömästi! omalle kohalle voi vaan toivoo yhtä onnekasta lopputulosta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voi kiitos!! oon kyllä ihan ällikällä lyöty koska olin oikeesti IHAN varma että joudun jonnekki kylmään pieneen paikkaan! :D piän peukkuja että sulle napsahtais joku florida tai muu kiva ;)

      Poista
  12. Kuulostaa iha mahtavalt, oon niin kateellinen !! Itel ois haaveen lähtee reilu vuoden pääst vaihtoo ja just rotareitten kautta:) Mikä se on siis se eka juttu mitä pitäis tehä ja millo teit sen?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ooo huippua!! eli ku viime keväänä päätin että lähen (eli oisko ollu toukokuuta) niin selasin netistä rotareiden klubeja läpi ja sain selville et raahessa on kaks klubia ja etin niiden yhteystiedot ja kysyin että lähetättekö vaihtareita ensvuonna ja että voiko heti ysiluokan jälkee lähtä. ne vastas mulle, anto klubin nimen mikä lähettää ja sähköpostiosotteita ja sit laitoin spostia nvalle (nuorisovaihtoasiamies) että olisin kiinnostunu lähtee ja kyselin vähä tietoja etukäteen ja sit ne sano että kesän jälkee ota aikasin yhteyttä muhun! no sit oisko ollu tyyliin heinäelokuun vaihteessa niin se laitto mulle spostia että "oletko vielä kiinnostunut lähtemään vaihtoon? jos olet niin laita minulle spostiin vapaamuotoinen hakemus" eli sellanen kirje itestä missä kerrot sun taustasta ja miks haluut lähtee ja kaikkee pitää selittää. sit lähetin sen ja sit ne sano et katellaa haastattelua muutaman viikon päästä ja sit sainki tekstarin yks yö ku olin vuokatissa että pääsetkö huomenna haastatteluun! voit kysyä lisää tottakai jos on jotai epäselvää nii koitan vastailla :)

      Poista
  13. whoaa oot tosi kaunis :o ja huippuu !

    VastaaPoista