maanantai 1. huhtikuuta 2013

vaihtoon hakeminen


Multa tänään pyydettiin postausta vaihtoon hakemisesta että miten tähän ollaan päädytty. Aattelin, että miks ei, tää voi olla ihan hyödyllinen niille, jotka tätä suunnittelee! Tai aika monillekki, oon meinaan saanu paljo kommenttia rotareiden kautta vaihtoon hakevilta :)

Tasan vuosi sitte keväänä, taksvärkkipäivänä, aamupalaa syödessäni päätin lähtä vaihtoon. Ensin kattelin järjestöjä ja exploriusta on mainostettu niin paljon, että se nimi oli jääny mieleen. Loppujen lopuksi kaupalliset järjestöt hylättiin ku löysin rotaryn nettisivut, ja se oli se ainut vaihtoehto minkä kautta lähen. Jos en tuu hyväksytyksi, niin en lähe minkään muun kautta. Monesti, vaikka kaupallisten järjestöjen kautta pääsee n. 90% hakijoista, on monet hakenu eri järjestöjen kautta, kuten AFS, YFU ja Explorius, näin esimerkiksi. Rotareilla vaihtoon pääseminen ei oo itsestäänselvyys, joten "takaportteja" ois todellaki kannattanu olla. Rahatilanne sano että ei, joten tää oli ainut vaihtoehto.
Rotareiden nettisivut on epäselvät, ja jostain ihan muualta ku niiltä sivuilta löysin raahen rotaryklubit. Raahessa on kaks klubia, pietari brahen rotaryklubi ja raahen rotaryklubi, ja ne lähettää vuorovuosina vaihtarin. En yhtään muista kenen nimen löysin, tai kummasta klubista hän oli, mutta raahesta oli ja otin sitten yhteyttä. Kysyin ensin, että voiko vaihtoon lähtä suoraa peruskoulun jälkeen, ja mun onneksi voi. Sit hän anto mulle jonku spostin, että laita tänne spostia, hän anto seuraavan osotteen ja hän vielä yhen ja sitte olin tekemisissä vihdoin oikeen ihmisen kanssa.  Kysyin, että montako pääsee ja millä perusteella valitaan ja miten pitää toimia jos haluaa hakea. Sain tiedon, että yksi pääsee ja oli pitkä lista millä perusteella valitaan - itsenäinen, vastuullinen, avoin, reipas, sopeutuvainen ja oikean ikänen. Haha, voin myöntää että tuli kyllä pienet paineet ku tuon kuulin :D Kyllähän mää tiesin, että minkälainen vaihtarin pitää olla, mut rupesin kelaileen päässä että oonko mää ite kaikkea tuota. Äiti oli vähän outsider koko vaihtoasiasta ku se oli sille ihan uus juttu, niin se päätti soittaa mun nvalle ja kysellä ihan perus juttuja liittyen vaihtoon. Sitä kautta sain sit tiedot että miten toimitaan; koulun alussa/kesän lopussa otetaan yhteyttä häneen ja lähetetään vapaamuotonen hakemus.
Ennen koulun alkua sain sähköpostin, jossa kysyttiin että ootko vielä kiinnostunu vuosivaihdosta ja tottakai mää olin. Neuvottiin kirjottamaan se vapaamuotonen hakemus, eli A4 kirje itestä, taustasta, harrastuksista ja syistä miksi haluaa vaihtoon. Ite kirjotin sitä yhen illan ja siihen muistaakseni kirjotin mun perheestä, harrastuksista, ohjaajana toimimisesta, kiinnostuksista, vähä luonteenpiirteitä, minkä verran oon ollu ulkomailla ja tärkeimpänä, että miksi haluan vaihtoon, mitä odotan siltä vuodelta ja mitä tavallaan haluaisin saavuttaa sillä. Sain kiitosta siitä, ja tottakai olin ihan mielissään. Nva kysy, että sopisko haastattelu siihen 4vkon päähän, ja olin aivan että pitäskö mun tosiaan jaksaa KUUKAUSI odotella... No ei auttanu ku suostua, ja se kuukausi oli tuskaa. Tai niin luulin sillon... :D
Olin vuokatissa reissussa ku yöllä tulee viesti, että pääsetkö haastatteluun raahen hovin tavallaan huomiseksi, koska päivä oli jo vaihtunu. Olin onneksi aamulla lähössä takasin raaheen päin, eli se sopi. Haastattelupäivänä jännitti, mutta ei mitenkään kamalan paljon. Tai en osaa sanoa, koska mulle "jännitti ihan kauheesti" on sellanen okei-vähän-kädet-tärisee-mitäs-tässä-nyt-sanois mutta ei sen pahempi! Menin varttia aikasemmin, mulla ei ollu hajuakaan minkä näkösiä ihmisiä sinne on tulossa, ja olin siinä luulossa että sinne tulee 2 ihmistä mun lisäksi, niinku aluksi oli puhe mutta toisin kävi. Mun nva tuli mun tykö, ja kysy että oonko julia ja lähettiin yläkertaa kokoustilaan. Sinne sit lappas porukkaa kokoajan ja huomasin, että mut oltiin kutsuttu niiden kokoukseen... En täysin tarkkaan muista, mut niitä ihmisiä siinä mun edessä oli lähes kymmenen. Haastatellu itessään oli kamala mutta toisaalta tosi kiva. Ne heijasti valkokankaalle mun sen hakemuksen, ja sen perusteella vuorotellen pommitti mua kysymyksillä ja yllättävän hyvin onnistuin vastaileen niihin! Ne sano siellä että tosi hyvän ensivaikutelman sai musta, joka on tärkein, että oon tosi reipas ja just sellanen mimmonen vaihtarin pitäs olla :) Haastattelu oli kokonaan suomeksi eikä ollu muita hakijoita ku minä, me mietittiin siellä yhdessä mun maavaihtoehtoja, ne kyseli mun kavereista ja ihan perus juttuja, et mitä sanon jos joku tarjoo huumeita tai pyytää mukaan autoon ja myös alustavasti käski katella rokotteita. Mulla oli vesilasi onneksi siinä, koska suu kuivu kokoajan, pullaa en kuitenkaan ottanu vaikka tarjolla oli, sitä nyt en varmasti ois saanu alas... :D 
Haastattelun perusteella ois voinu luulla, että mun hyväksyttiin suoraa mutta ei! Viikon päästä ku ei mitään kuulunu, (piti parin päivän päästä saada tietää) niin otin yhteyttä sinne. Nva soitti äitille ja selitti tilanteen, että muut hakijat oltiin hylätty mutta mua ei kuitenkaan vielä olla valittu, mutta olin ykkössijalla. Siihen oli syynä se, että mun suositusten/asenteen/henkisen iän puolesta kyllä, mutta oikea oikea ikä oli hidaste, koska se ois suositus se lukion ekan jälkeen lähtö. Tilanne oli se, että kuukausi ootellaan, että jos tulee joku mua vanhempi, jolla on samanlaiset nuo suositukset ja muut (EN OIKEESTI TIIÄ MITEN TÄN SELITÄN JÄRKEVÄSTI, muuten tää haiskahtaa kamalalta itsekehulta) ku mulla, se valitaan. Olin ihan masentunu, että noniin sinne meni, nyt tulee joku just sellanen ja vie mun paikan. Meni tyyliin kaks päivää, ja torstaina 1.11.2012 sain viestin matikan tunnille, että onneksi olkoon, pääset vaihtoon! Sekosin, enkä ikinä ollu onnellisempi.
Siitä lähti kaaaamala paperisota. Olo oli niin helpottunu, koska nyt se oli varmaa, että ensvuosi vietetään jossain iiihan muualla, joten sitä 60 sivun paperinivaskaa oli ihan kiva täytellä. Eli se oli 15 sivunen hakemus, joka piti tehä nelinkertasena. Siihen sisälty mm. lääkärin ja hammaslääkärin todistukset, opettajan suositukset, vanhempien ja oma kirje tulevalle host-perheelle, omia perustietoja, vanhempien tiedot, emergencyhenkilön tietoja, koulun tiedot, kielitaidot, kuvia perheestä, itsestä, harrastuksesta, jostain tärkeästä, kodista, ihan hirrrveesti kaikkea. Jouluun mennessä se piti olla valmis, ja ed. päivänä palautin. Sitten alko kaikista kamalin odottelu; maatieto. (EDIT: jotku klubit vaatii että vaihtari ettii suomeen tulevalle vaihtarille perheen/perheet,  jos ei onnistu, niin vaihtoon ei lähetä. Mulla ei ollu tämmöstä ehtoa, eli mun klubi etti ite perheet.)
Ihan vuoden alussa, tyylin tokalla viikolla nvat keräänty tallinnaan sijoittelemaan meitä eri paikkoihin. Ollaan kauan mietitty, että millä perusteella ne valinnat tehdään, et kuka pääsee ekaan vaihtoehtoon ja kuka tokaan ja kuka ei mihinkään niistä toiveista. Sain taas yks torstai (tammikuun loppupuolta) puhelun mun nvalta, että sinut sijoitettiin USA:n ohjelmaan mun hakemuksen perusteella. Eli koska sinne on eniten halukkaita (96) ja paikkoja vähän (24), hakijat karsittiin sen mukaan, että jos hakemus oli vähänkään puutteellinen tai myöhässä, se jätettiin pois USA:n ohjelmasta. Olin niin tyytyväinen itteeni, olin KOKO hakemuksen täyttäny ihan ilman äitin tai kenenkään apua; kirjeet, lääkärikäynnit ja kaiken, ja sen vuoksi pääsin mun _ykkös_toiveeseen_. Maatiedot yleensä saadaan noin helmi-huhtikuussa, eli niitä voi joutua odottelemaan. Olin tosi onnekas saadessani noin aikasin mun tiedon, olin nimittäin ensimmäinen jolle tieto tuli. 
Maatiedon jälkeen olo oli niin helpottunu, ja saatoin hetkeksi unohtaa koko vaihtoonlähdön, ku ei ollu kokoajan jotain asiaa mitä stressata ja ootella. Kuitenki osavaltiotieto mietitytti, koska usassa on kaikenlaista luontoa, tosi kylmästä alaskasta kuumaan arizonaan, eli voin joutua minkälaisiin oloihin tahansa. Osavaltiotiedot tulee sitten myöhemmin, ja tarkemmat kaupunki- ja perhetiedot vieläki myöhemmin. Tää koko projekti on oikeesti pelkkää oottelemista! Osavaltiotieto tuli mulle taas aika ajoissa, osa on saanu tietää sen joskus toukokuussa vasta, mut mää sain jo maaliskuun alkupuolella. Ku kuulin, tai no luin, että kaliforniaan lähden ja sain osviittaa _ehkä_tulevasta_kaupungista_ niin kivi putos sydämeltä! Olin ihan ihan ihan oikeasti ollu valmis lähtemään alaskaan tai sinne kanadaan kylmiin oloihin, ja mulle alettiin jo vittuileen siitä, että muista ostaa paljo toppavaatteita ja linkkailtiin kuvia joistain eskimoista. Nyt ku tiedän, että lunta en tuu näkemään eikä mittari laske pakkasen puolelle, niin kaikki odotus (melkein..) on jo ohi ja voi vihdoin ottaa rennosti.
Seuraava oottelun aihe on se kaupunki- ja perhetieto. Mulle ei oo tullu vielä virallinen tieto sieltä usan päästä, mutta mun alue on tiedossa minne päin kaliforniaa lähden, ja se on siinä rannikolla. Yleensä perhetiedot menee niin, että tieto ei oo kerenny vielä usasta suomeen, vaan se tuleva host-perhe ottaa suhun tyyliin facebookin kautta yhteyttä että hello we are your host-family ja samalla saaki tietää sitte kaupungin ja muun tarkan sijainnin. Sitte ku mulle tuo tieto pamahtaa, niin kaikki (tiedon)oottaminen on ohi, sitte ootellaan enää lähtöpäivää! 
Huhhuh, siinä oli aikalailla kaikki! Tää on siis mun henk.koht kokemus ja voi vaihdella paljo klubeittain. Jos jäi jotain kysyttävää/selitin huonosti/en maininnu jotain, niin tottakai voi kysyä :)

PS. Viimeyönä sanoin ensimmäiset hyvästit rakkaille ihmisille, joita en tuu näkemään nyt luultavasti kertaakaan ennen vaihtoon lähtöä :( Jälkeenpäin tuli vasta kamala olo ku sen sisäisti, mun hyvästit lopuille ei tuu olemaan helpot!

44 kommenttia:

  1. nii mitkä hyvästit,tuut vuoden päästä takasin? ihan ku et tulisi enää takasi ollenkaan XD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo no etköhän tiiä mitä hyvästejä tarkotan, vai pitäskö mun sanoa että heipat

      Poista
  2. mikä on sun tarkka päivä millon lähet? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no raahesta lähen jo 4.8 yöllä mut nykiin lähen sit 5.8 :)

      Poista
  3. Aaaaa Julia oon edelleen nii kateellinen! Muistatki sitte postata U S E I N! :D

    VastaaPoista
  4. ihan huikeeta oikeesti!oon niin onnellinen sun puolesta, piä huippu vuosi sielä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no oho on niitä ihaniaki anoja vielä
      olemassa :)) kiitos ja varmasti pidän!

      Poista
    2. haha tietäisitpä vaan kuka ooon;)

      Poista
    3. ARVAA KUUS KERTAA VAIVAAKO MUA NYT IHAN SIKANA VAI IHAN SIKANA KUKA OOT!!!!!!

      Poista
  5. Mitä oliks usaa tänä vuon vaa 24 paikkaa? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui miksköhää ne on noin vähentyn ku eiks niit ollu pari vuotta sit melkee viiskyt:D jotkuu lattarimaat vaa lisääntyy sit näköjää, ku aussienki paikat vähentyn...

      Poista
    2. joo niitä on ollu 49 nii olin kans iha et wtf ku ne koulutuksessa näytti tilastot! ja sieltä ei kuulemma haluta tulla tänne päi :(

      Poista
  6. voi julbu tulee sua nii I_K_Ä_V_Ä <3 oon katkera kyl tästä kaikesta mut silti nii happy sun puolesta <3

    VastaaPoista
  7. Oi vitsi sulla on käyny hyvä tuuri ku oot päässy rotareiden kautta ja sit viel Californian rannikolle! Mäki olin hakemas niiden kautta, mut en onnistunu löytää perheit nii se jäi sitte, onneks mul oli explorius varalla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no niinpä just tollasten takia kannattaa olla jonku toisenki järjestön hyväksyntä että varmasti pääsee lähteen :)

      Poista
  8. Enpä usko tota että niitten kenen hakemus oli myöhässä tai puutteellinen niin diskattiin heti, koska mun kaveri palautti hakemuksensa vasta tammikuun lopussa ja on lähössä jenkkeihin ja nimenomaan rotareilla tänä vuonna. Mut toisaalta noita juoruja valintaperusteista liikkuu ihan hirveesti vaikka ainoo varma tieto on et kiintiöt pitäisi saada täytettyy.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no mun nva sano kyllä mulle tuon ihan henk.koht mutta ku meiän piirin presidentti on tosi tarkka näistä että onko ajoissa/puutteellinen ja se piti palauttaa nimenomaan hänelle, että se sun kaveri on sit eri piiristä et siellä ei välttis oo niin väliä tuolla. paha mun sanoa

      Poista
  9. apua oon nii kateellinen :) tulee varmasti ihan unelmavuosi, pidä hauskaa ja postaile usein !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. älä oo vaa tee säki unelmista totta ;) lupaan postailla ja kiitos!!

      Poista
  10. Itelläki ois toiveissa lähtä vaihtoon ja oon jo katellutkin aika paljon kaikkia järjestöjä. Tiiätkö pääseekö Rotareiden kautta Espanjaan, kun en oo ainakaan löytäny mitään mainintoja? Mut toivottavasti sulle tulee ihan upee vuosi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei pääse!! :( oisin halunnu itekki laittaa sen yheksi vaihtoehoksi ja olin iha angst ku sitä ei ookkaa, ois ihan upeeta päästä sinne!

      Poista
    2. Nykyään pääsee! :) Vuonna 2014 lähtee ekat Espanjaan

      Poista
  11. Oon kyllä vähä kade, kun tiiät sun sijainnin jo, niinkuin kerran sulle taisin kommentoidakin!:D toi toukokuus sijaintitietojen saaminen ois musta jo aikaista eikä niinkään myöhäistä :o monilt oon kuullu et saa tyylii viikkoo ennen lähtöö tietää, siis expon vaihtarit :D

    ja tää oli iha kiva postaus, itelt jäi rotarit pois suunnitelmist ku en löytän oikee mitää tietoo ja sit taas porukat ei oikee innostun et ois joutun mahoölisest ottaa meille vaihtarin :D mut joo, nyt ku exploriuksen kautta lähen ni oon kyllä tyytyväinen :) hintaa on enemmän mut muuten on toiminut toi järjestö tosi hyvin. teinkin omaan blogiin pienen postauksen exposta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha älä oo, kyllä ne sullekki tiedot tulee! ja mitäh, miten voi olla mahollista että osavaltiotiedon saa viikkoa enne lähtöä, eikö viisumiinki tartte osavaltiotiedon? mut hyvä jos explorius toimii hyvin :)

      Poista
    2. Joo en tiiä tarviiko viisumiin vai laitetaanko se osavaltiotieto vasta sitten ku se tulee vai mitä?:D ja siis toi ei oo vaa kuulopuhetta et tiedon voi saada myöhään vaan ihan valmennustilaisuudessa sanottiin niin :D ei se mua haittaiskaan, et sais tietää perheen viikkoo ennen mut ois kyl kiva saada osavaltio tietää aiemmin ni vois vähän valmistautuu tulevaan xd

      Poista
    3. mä oon kuullu et ei viisumia voi ees hankkia ilman tarkempia tietoja et sanoo vaa et meen usaa vuodeks, mut en sit tiiä oonko väärässä. no jos teille kerra on sanottu niin niin se varmaa sit pitää paikkansa, mut en tiiä voiko rotareilla saada noin myöhää tai en ainakaa oo kuullu entisiltä vaihtareilta :D hyi kamalaa ku ei tietäis yhtää pitäskö shortseja vai toppavaatteita ostella

      Poista
  12. Tiiätkö vielä, mitä kautta sun pitää ostaa lentoliput?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mun kirjeenvaihtaja ei muistanu just sillä hetkellä ku kysäsin koulutuksessa mutta ennen aina ollaan menty finnairin lennolla new yorkiin :)

      Poista
  13. tiiätkö onko rotareile vaihto-oppilaille suunnattuja matkoja esim. Havaijille? Jos on niin aiotko osallistua niihin? :) ja mäkin oon lähössä rotareiden kautta jenkkeihin! (EHKÄ) Mulle on kerran näytetty lappu, että täällä sun paperit nyt on. Mutta sen jälkeen en oo saanu mitään infoa :/ pitäsköhän mun lähettää niille kirjeenvaihtajille s-postia oonko jossain sijotettuna?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. on matkoja, aiemmin aattelin että osallistun ku joudun johonki alaskaan mut nyt ku oon kaliforniaan lähössä niin ei oo enää niin iso hinku niille! mut oon varma että ainaki yhelle osallistun, tyylii länsirannikon matka kuulostaa tosi kivalle :) siis tarkotitko että sulle on näytetty lappu jossa lukee että sut on sijotettuna usaan vai johonki tiettyyn osavaltioon? koska ei mullekkaa oo tullu vielä kalifornian päästä ilmotusta vaan oon just kans nähny lapun mun kirjeenvaihtajalta jossa lukee mun tuleva piiri :D et jenkit on kuulemma tooosi hitaita hoitaa näitä asioita!

      Poista
  14. tiiäkkö pitääkö rotareiden kautta lähössä olla joku tuttu tai sukulainen joka kuuluu rotareihi?:D oon iha ulkona vielä näistä jutuista ku suunnitellaan vasta yritänkö lähtee vaihtoon vai en. ja onnee tulevalle upeelle vuodelle ota kaikki irti!

    VastaaPoista
  15. Hei !
    Olen tässä juuri ottamassa yhteyttä paikalliseen rotary klubiini. Mitä voisin kysyä heiltä ? Ja mitä yleensäkkin kirjoitan kyseiseen viestiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no mitä asiaa sulla on? että lähettääkö ne vaihtareita ensvuonna vai mitä :D

      Poista
  16. mä oon kysellyt kanssa mun lähimmästä rotary klubista että pääsisikö vaihtoon. Ja nyt mun pitäis kirjottaa ittestäni tuo vapaamuotoinen hakemus ja en vaan osaa alottaa sitä... Asiaa kyllä löytyy mutta sen aalottaminen on hankalaa! :D Onko mitään neuvoa?

    T.Ninni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      Olen Julia Lahtinen (15-vuotias) ja kotoisin Raahesta. Perheeseeni kuuluu äiti, Juho ja 4-vuotias pikkuveljeni Aatu. Opiskelen tällä hetkellä Merikadun koulussa yhdeksättä luokkaa.

      tolla lailla alko mun hakemus! :D

      Poista
    2. Kiitos paljon!:)

      T.Ninni

      Poista
  17. Apua sul on käyny ehkä maailman paras tuuri !! Itekki haluaisin lähtee vaihtoon mut toi raha tillane estää kyllä munki unelmat, kosla harrastus vie niin paljon rahaa. just tonne californiaan kun pääsis ni ois ihan täydellistä ! Pidä tosi kivaa siellä! :)

    VastaaPoista
  18. Olen itsekin ajatellut lähteä vaihtoon Rotareitten kautta. Olen juuri kirjoittamassa kuvausta itsestäni ja mietityttää vain se, että kun kerroit itsestäsi niin missä rajoissa se meni? Tuntuiko hassulta kehua itseään vaikka tekisikin sen realistisesti ja mitä muuta siihen laitoit? lukuunottamatta ihan basic tietoja :)

    VastaaPoista