tiistai 24. syyskuuta 2013

EROAVAISUUKSIA PART 2. JA "MINÄ KUN"

Mulla on puhelimen muistiossa lista eroavaisuuksista ja aina ku huomaan jonku niin lisään sen ja sinne on kerääntyny jo ihan kivasti niitä taas viimepostauksesta, joten tässä ois muutamia:

1. Opettajat ja oppilaat on kavereita; ihan facebookissaki, opettaja halaa oppilaita, jos on synttärit niin saattaa tuua jotain muffinsseja, jos vastaat oikein niin se antaa karkkia tai rahaa, heittää ylävitosia ja on muutenki enemmän kamu ku ope

2. Starbucks on kaikkialla!  Suomessahan on vaan yks lentokentällä (en tiiä onko tullu jo toinen johonki) mutta täällä on se on jokapuolella, ja täällä on myös Drive Thru -starbuckseja. Sieltä haetaan niin kahvit, jääteet, pirtelöt ku suolasetki ruuat, eikä väliä millon; lounaalla, matkalla johonki, kaveriporukalla, yksinään tekemään läksyjä. Ne on yleisempiä mitä mäkkärit täällä.

3. Jos tapaat jonku uuden ihmisen, tai opettajan, tai valmentajan tai ihan kenet vaan niin kutsut sitä sukunimellä, Mr. Smith, Mrs. Bernhard, ja sit ku tunnet niin voit ehkä sanoa etunimellä. Paitsi valmentajaa tai opea tai muuta arvokasta ihmistä ei ikinä sanota etunimellä, mut jonku ajan päästä voit ehkä ruveta sanoo sun kamun äitiä sen etunimellä. Ehkä.

4. Yks asia minkä takia oon ollu niin pissed off on ilmastointi jota ei ole... Hertsyykeli ku mun edellisessä perheessä piti nukkua kollarit ja huppari päällä, ja viiden peiton alla. Siis oikeesti viiden peiton ja silti heräsin joka yö ku tärisin. Täällä uudessa kodissa pärjään yhdellä peitolla ja normaalilla yökkärillä, mutta auta armias jos unohan ikkunan yöksi auki... Mutta sitten ku taas puhutaan autoista, niin niissä on oikeesti yli +35 astetta lämmintä ja se on yhtä tuskaa olla  niissä. Oon ollu tasan yhessä autossa jossa on ilmastointi joka oli viileä eikä tarvinnu läähättää ja hikoilla, mutta ne on oikeesti ku saunoja! 

5. Se on vähä niinku leffoista että cheerleaderit on koulussa niiden chiikku-uniformut päällä ja futispelaajat on niiden pelipaidat päällä.

6. En muistaakseni oo törmänny vielä yhteenkään vaatekauppaan missä ois itsepalvelupukukopit. Aina tulee myyjä sun tykö, ottaa sun vaatteet, johdattaa sut pukkariin, kysyy onko se hyvä ja antaa sun vaatteet ja sit tulee kysymään oliko ne hyvät ja mitä pidit ja jos ei ollu hyvät niin se ottaa ne ja vie omalle paikalleen takas. Tästä mää tykkään 8)

7. Täällä ku lähet itä-Salinasiin tietylle alueelle niin näät huoria kävelemässä siellä, ja puhun siis nyt ihan oikeista huorista. About mun ikäsiä tyttöjä, pukeutuneena minishortseihin ja avonaiseen toppiin kävelemässä yksin siellä tiellä hotellien lähistöllä, missä ei oikeesti pitäis olla kävelemässä yksinään. Jotku tekee sitä omasta tahostaan mutta jotku pakotetaan tekemään sitä. Siellä pörrää autoja ympäriinsä joissa kuskit varmistaa ase kädessä että se tyttö varmasti menee seuraavan miehen luo myymään itteään eikä mee poliisin tykö. Olin ihan pannareissa ku käytiin ajeleen siellä ja olin varma että kohta joku ampuu mua. Edellisessä perheessä siis iltasin ku ikkuna oli auki, kuulin laukauksia ja poliisiautojen sireenit ja se oli scary as hell. En oo tottunu sellaseen raahessa...

8. Nää meikkaa tosi kummallisesti! Nää tekee tumman silmämeikin kajaalin ja luomivärin kanssa mutta EI LAITA RIPSIVÄRIÄ. Se näyttää niin toopelle ettei mitään rajaa. 

9. Jos tilaat ruokaa jostain pikaruokapaikasta, niin ne ei tuo sitä sulle pöytää tai huua niinku takeawayssa että KAHET PIENET KEBABIT RANSKIKSILLA vaan sulla on kuitissa joku numero ja ne huutaa sen ja sit tiiät että sun ruoka on valmista. Tai sitte ne antaa sulle semmosen ihme kapulan joka rupee välkkyyn ja väriseen ku sun ruoka on valmista ja voit noutaa sen tiskiltä.

10. Täällä tunteet näytetään avoimemmin. Pojat sanoo AINA ku ne puhuu äitin kans puhelimessa että "love you" ja ku puhuin siitä Paulin kans niin se vaan sano että "ikinä ku ei voi tietää millo on viimenen kerta". Ne kertoo tytöille että näytät kauniilta tänään, kirjottaa tosi paljo niiden tunteista ja avautuu. Instagram kuvat on täynnä kaikkee tunteellista tekstiä jossa kerrotaan kuinka ikävä on jotain, kuinka kaunis ihminen se on sisältä ja ulkoa ja kuinka paljon siitä välitetään, niin tytöillä ku pojillaki, ja tunteita ei hävetä näyttää. Tää on tarttumassa muhunki, mutta se ei nyt oo huono asia ollenkaan. 

11. Hampaat pestään 3-4 kertaa päivässä. Ite pesen aamulla ku herään ja illalla ennen ku meen nukkumaan, mutta nää pesee hampaat joka paikassa. Koulussa välkällä, ravintolassa menee vessaan, jos lähetään kaveriporukalla johonki niin sitä ennen hinkataan hampaat. Tää on outoa...

12. Hammaslinjalla jatketaan; JOKASELLA ON RAUDAT. Siis oikeesti jokaikisellä, tytöillä ja pojilla. Nää hoitaa hampaita tosi hyvin ja jos sulla on ees pikkusenkaan vinot hampaat niin heti laitetaan raudat, ja siks näillä onki aina valkonen ja tasanen hammaskalusto. Jos sulla ei oo rautoja, niin sulla on ollu raudat aiemmin. Eikä niitä hävetä ollenkaan! Se on täällä ihan arkipäivää, mutta tyhmät suomalaiset arastelee näyttää niitä.

13. En tiiä onko se joku muotivillitys rikkoo sun iPhonen etu- tai takalasi, mutta jokanen nuori mun koulussa omistaa rikkinäisen lasin. Emily oli ainut ihminen kellä se oli vielä ehjänä, mutta kappas kummaa aamulla festareiden jälkeen huomattiin että palasina seki. Ehkä nää on vaan niin toheloita tai sitte näiden iPhonet on jotenki heikompaa laatua, haha, en tiiä mutta täällä se on erikoista omistaa ehjä puhelin ku rikkoutunu.

14. Näiden instagram, twitter tai ihan mitkä tahansa nimimerkit on niinku meiän nimimerkit suomessa oli ala-asteella. En osaa ees kuvailla niitä. Kuvitellaan että mää oisin amerikkalainen, mun instagram nimimerkki ois jotain tähän tyyliin: 
_Julia-xoxo_hotbaby35. Tiiän, munki silmät sulaa aina...

15. Jos seurustelet jonku kans, et välttämättä saa mennä sen huoneeseen ollenkaan. Jos saat, niin et välttämättä kahestaan. Jos saat, niin ovi pitää pitää auki ja puhua kuuluvasti että vanhemmat kuulee mitä puhutte. Onneks tää ei nyt joka talossa oo noin tiukkaa mutta nää nyt vaan varmistaa että Marjatta-äipästä ei tuukkaan yhtäkkiä Marjatta-mummoa. Ku kerroin että tytöt ja pojat menee saunaan alasti yhtä aikaa niin host äiti kysy että "onko suomessa paljon teiniäitejä?" Right... 

Ja sit niitä teiän lemppareita; MINÄ KUN...

KUN EI TARVI MENNÄ TUNNEILLE KOSKA ON ROTARYLOUNAS

KUN VÄLILLÄ IKÄVÖIN JOTAIN ASIAA RAAHESTA/SUOMESTA
KUN TAPAAN MUITA VAIHTAREITA
KU KAIKKI PYYTÄÄ MUA PUHUMAAN SUOMEA NIILLE
KU MUN LUOKKAKAVERIT JO TIETÄÄ KAIKKI KIROSANAT SUOMEKS ENKÄ VOI KÄYTTÄÄ NIITÄ
MINÄ KU OON PAREMPI ENKUSSA KU MUUT VAIHTARIT
KUN MUSTA AINA HUOMAA ETTÄ OON ULKOMAALAINEN
KU KAIKKI KERTOO IHAN MIELISSÄÄN ETTÄ "WOW TIEDÄN MISSÄ SUOMI ON"
KUN RIKON SÄÄNTÖJÄ
JA SAMAAN AIKAAN
KUN MUN NIMI ON "ZYYLIAH LAAATINEN"
KUN NÄÄN UNET ENKUKS JA AATTELEN ENKUKS
KU OON SURULLINEN ILMAN SYYTÄ EIKÄ NÄÄ TIIÄ MITÄ TEHÄ TAI SANOA
KU MIETIN ETTÄ MUN PITÄÄ JOSKUS PALATA SUOMEEN
KU OON HEREILLÄ ET VOIN PUHUA SUOMIKAMUJEN KAA
KU KAIKKI TIETÄÄ MUT JA MUN NIMEN JA MISTÄ OON MUTTA EN OO IKINÄ ENNEN NÄHNY NIITÄ
KU KAIKKI SUOMESTA POMMITTA MUA KYSYMYKSILLÄ JA VIESTEILLÄ
KU OON TUNNILLA
KU MULTA KYSYTÄÄN OONKO TEHNY JOTAIN LUVATONTA
KU IHMISET KYSYY MITEN PÄÄSIT ROTARYVAIHTARIKS
KU SYÖN TOINEN TOISTAAN OUDOMPIA RUOKIA
KU KUULEN SANAN "FINLAND"
Haha nää on nii hauskoja etten kestä.

19 kommenttia:

  1. iha huippu tää postaus ja hauska! :)

    VastaaPoista
  2. Tää sun blogis on kyl mun yks lemppari vaihtariblogeista!:) Ja tää oli tosi kiva postaus :D

    VastaaPoista
  3. aaaa nää on ihan huippuja XDDDD you made my day!

    VastaaPoista
  4. ihan toooooooooosi tosi hyvä postaus oli täää, lisää tälläsiä !!:) ja lisäää videoita!:)

    VastaaPoista
  5. Zyliaah Laatinen :---------D *huutonaurua*! Kiva postaus, lisää näitä :))

    VastaaPoista
  6. noi on parhaita!!! :D

    VastaaPoista
  7. Miten sää saat laitettua noita liikkuvia kuvia, ja mistä saat niitä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on gifeja ja internet nyton pullollaan niita ja saat laitettua niita kopioimalla URLn!

      Poista
  8. eikää, nää oli parhait X'D mut toi vika eroavaisuus tais olla jo viime postaukses :D

    VastaaPoista
  9. rakastan sun blogia!! oot nöyrän ja kuvan olone toisinku jotkut saattais olla jos pääsis tonne :D ois kiva tietää enemmä yksityiskohtia ja just tollasia eroavaisuuksia ja että mitä sopii tehdä ja mitä ei :)

    VastaaPoista
  10. Sun postauksia on aina niin mukava lukea. Tykkään kirjoitustavastasi ja näistä kuvista. :D

    VastaaPoista