torstai 12. syyskuuta 2013

Syvällistä tekstiä

En oo muutamaan päivään kirjotellu tänne mitään ja en tiiä mistä se johtuu, ehkä se on kaikkien asioiden summa. Ei oo aikaa, mitään kovin erikoista ei oo tapahtunu enkä siksi oo kameraankaan koskenu. Siksipä päätin tulla kirjottamaan vähän syvällisempää tekstiä.

Musta on mahtavaa että monet ihmiset on mun blogin ansiosta päättäny lähtä yrittään vaihtoon ja pyytää multa apua hakemusten täyttämisen kanssa. Mua myös rupee ärsyttään semmoset kommentit että "haluan ainoastaan usaan, miten voin päästä sinne?". Ku mää päätin lähtä vaihtoon, olin varma ettei mun maatoiveet toteudu ja mut laitetaan meksikoon. Päätin silti lähtä, halusin oikeesti lähtä, vaikka mahollisuudet oli heikot päästä niihin maihin mihin tahdoin. Ei se päämäärä, vaan se matka. Olin valmis lähteen opiskeleen ihan uus kieli ja ihan uuteen kulttuuriin, maksoin 400 euroa ja allekirjotin lapun jossa lupaan lähteä vaihtoon vaikka maatoiveet ei toteutuiskaan. Siinä sitte ooteltiin monta kuukautta tietämättömänä mihin sitä lähetään vai lähetäänkö ollenkaan. Mulla nyt oli tuuria matkassa ja se ensimmäinen maatoive toteutu, mutta se ei oo itsestäänselvyys. Tiiän ihmisiä jotka on sinne meksikoon tai brasiliaan joutunu ku ei paikkoja irronnu jenkkeihin tai australiaan, ja siihen täytyy varautua. Mun tuttu lähti Alaskaan. Ite en osaa ees kuvitella minkälaisia sanoja mun suusta ois tullu jos se osavaltio mulle ois tullu, mutta oisin sinne silti lähteny. Ei se päämäärä, vaan se matka. Musta tuntuu että monet kommentoijat kuvittelee että elämä täällä on niin helppoa ja hohdokasta kellonympäri aamusta iltaan. No mulle se melkeinpä on, täällä oon ruvennu arvostamaan asioita ihan eri tavalla ja oon ekaa kertaa ilonen siitä että oon kotosin pikkukaupungista. Jos joku stadin typykkä ois lähteny vaihtoon ja vaikka sijouttunu tänne Salinasiin, niin tää saattais tuntua niin pikkupitäjältä, mutta mulle tää on iso paikka ja joka päivä nään jotain uutta. Musta tuntuu että ens kesänä saatan jopa tykätä Raahesta ja olla ilonen että saan käydä siellä lukion, 200 metin päässä kotoa.

Näin reilun kuukauden jälkeen voin sanoo jos joku miettii vaihtoonlähtemistä, että DO IT. Tää on ollu mun tähänastisen elämäni parasta aikaa mutta samalla myös tosi masentavaa. Esimerkiksi tämä päivä. Edellisenä iltana olin opiskellu myöhään yöhön koska mulla oli historian testi ja olin ihan surkee enkä muistanu mitään. Aamulla olin väsyny, näytin lihavalta ja rumalta, en kerenny tehä lounasta ja kamala, tajusin että mulla on kirjakuulustelu ja se historian testi, mun ois pitäny tehä hakemus sinne Hawaijille lähdöstä alkuviikosta, mun pitää tehä tänään puhe mun rotaryklubille suomesta, iso kasa läksyjä ja mulla on waterpoloharkat taas eikä huvita yhtään mennä ja mun pitää kaiken lisäks kävellä sinne ku emilyllä on peli jossain päin kaliforniaa. Eli toisinsanoen kaikki vastusti eikä mistään asiasta löytyny mitään positiivista. Suomessa oisin aatellu että hei kamu piristy nyt, lähet kohta kaliforniaan toiselle puolelle maapalloa, sulla on ihania kavereita ja välittävä perhe, asiat on hyvin!! Koitin oikeesti, siis ihan oikeesti, siinä tilanteessa miettiä jotain positiivista ja piristävää mutten vaan keksiny. Äiti tsemppas mua facebookissa ja se piristi, äiti sano että oot vahva ja jaksat puskee eteenpäin ja äitihän on aina oikeessa, right? En usko että kukaan voi oikeesti tietää miltä se tuntuu, ku oot tavallaan ihan yksin toisella puolen maailmaa ja kaikki tuntuu paskalta eikä mikään oo hyvin. Se on ehkä epätoivosin tunne ikinä. Tottakai mulla on täällä ystäviä ja host perhe ja klubi, mutta oon tuntenu ne kuukauden. Siinä ajassa ei kovin lujia ihmissuhteita solmita. Mutta ei auta, pitää olla vahva ja näyttää mistä suomalaiset on tehty. Suomalaiset ei luovuta.

Voin sanoa jo nyt, että ei täältä oo tulossa se sama tyttö takas joka tänne lähti. Kuukaudessaki on kerenny tapahtua jo paljon! Musta tuntuu että oon itsenäistyny paljon; en tarvi enää ihmisiä ympärilleni pärjätäkseni, koska täällä oon ollu enemmän yksin ku oon eläessäni ollu ja pärjänny omin avuin vieraassa maassa. Mua ei myöskään enää naurata samanlaiset asiat, ne tuntuu musta enemmänki vastenmielisiltä. Oon alkanu ilmasemaan enemmän mun mielipiteitä - negatiivisia ja poikkeaviakin. Jos joku asia ei miellytä mua niin teen sen selväksi. Myöski täällä oon oppinu olemaan kohtelias ja kehumaan ihmisiä paljon, sanomaan kivoja asioita ja tekemään enemmän asioita ihmisten puolesta. Ja tän kaiken oon oppinu näiltä ihmisiltä. Äsken olin jumissa yhellä collegella koska Emilyllä on peli jossain päin kaliforniaa, mulla ei oo sen vanhempien numeroa eikä ne tiiä että niiden pitää hakea mut. Tekstasin Erichille että lähettää mulle jonku Emilyn kamun numeron jolla ois sen äidin numero, Erich lähetti Emilyn kaverin numeron, mut se ei vastannu mulle. Sit se lähetti Emilyn poikaystävän numeron mutta sillä ei ollu Emilyn äitin numeroa., Erich soitti Emilyn poikaystävän kotipuhelimeen ja puhu sen vanhempien kans ja pyys soittamaan Emilyn äitille ja sit soittamaan takas ja sit ilmotti mulle mitä on tapahtumassa.. Suomessa mut jätettäs oman onneni nojaan. Oon oppinu olemaan kiitollinen, kiittämään paljon ja oikeasti tarkottaen sitä jos joku tekee jotain sun puolesta. Mutta ei huolta, ei musta ihan tylsä tyyppi vielä oo tullu, on mussa vielä jäljellä sitä joka heittää huonoa läppää joka asiasta, sitä joka pilailee muiden kustannuksella leikkimielisesti ja sitä joka rakastaa sarkasmia.

Seuraavaksi lähen tekemään ihan normaalisti läksyt, ihan normaalisti syömään päivällistä mun uuden perheen ja maailman parhaan host siskon kans jep, maanantaina koulun jälkeen hain kamat ja muutin!, ihan normaalisti siivoomaan mun huoneen, ihan normaalisti ostamaan frozen yogurthia eiku hetkinen ei tää oo normaalia raahelaiselle.. ja ihan normaalisti suihkuun paitsi jenkkisuihkut ei oo normaalia nähnykkään ja ihan normaalisti aikasin nukkumaan että jaksan huomenna ihan normaalisti kouluun. Elämä opettaa ja tää jos joku on elämää sekä myös opettavaa aikaa :)

19 kommenttia:

  1. Mul on ollu tosi paljon vaikeuksia sopeutua tähän mun "perheeseen" (ei tää mikään perhe oo ku pelkkä host-äiti) ja olisin niin onnellinen jos saisin vaihtaa perhettä, mutta en ees kehtaa ilmottaa aluevalvojalle etten viihdy täällä ja olishan se aika kiusallista sit ilmottaa host-äidille et joo sori mut en haluu asuu täällä joten taidanpa vaihtaa perhettä... :DD Ehkä mä pystyn täällä vuoden sinnittelee...

    VastaaPoista
  2. Ihana teksti!
    Mulla olis vaan kysymys että mikä susta teki erityisen silloin ihan alussa niissä haastatteluissa? Ja oliko sulla itellä tiedossa suomalaisia perheitä, jotka ottais tänne tulrvan vaihtarin sun 'tilalle'? :)
    Mulla vaan itsellä alkaa ens kuussa haastattelut ja vähän jänskättää, en mä tiedä miks just mä olisin vaihtari :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin tota samaa kysymysta itekki paljon mutta en tiia oikeesti miksi ne valitsi just mut. Mut paaaljon kehuja sain ku olin reipas, kattelin ja katoin silmiin :) ja ei ollu perheita enka ettiny perheita!

      Poista
  3. Ps. Siinö lopussa piti lukea hyvä vaihtari mut se hyvä jäi välistä koska iphone tykkää bloggerista! :)

    VastaaPoista
  4. Ihan huippu teksti. Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka nimenomaan lähtee Rotaryn kautta vaihtoon, mutta eivät hyväksy sitä, että ne neljä toivetta siellä maista ovat tosiaan niitä toiveita. Mun mielestä sellainen henkilö ei edes ansaitse lähteä vaihtoon Rotaryn kautta, jos ei ole valmis sisäistämään totuutta. Aina ei voi saada kaikkea mitä haluaa, ellet sitten maksa kymppitonnia ja pääset sinne mistä oot haaveillu ja ajatellu, että just siellä elämä ois täydellistä.

    VastaaPoista
  5. Voi sua=) Tsemppejä ja suuren suuria voimahleja sinne maailman toiselle puolelle!!!♥♥♥

    VastaaPoista
  6. Musta on jotenki tosi kiva ku kirjotat asiat rehellisesti ja just sillain niinkö ne on! :) Monesti vaihtariblogeissa on vaan niitä hyviä hetkiä ja hehkutetaan kaikkea ja jätetään ne huonommat kokemukset pois. Ja tiiän, että eihän se vaihtarinkaan elämä aina oo niin täydellistä. Oot Julia tosi vahva tyttö ja uskon että tuut pärjäämään hyvin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot oikeessa, ei taa aina juhlaa oo! Kiitos, kylla taalta viela noustaan! :)

      Poista
  7. Mie hain rotarien kautta vaihtoo nyt ensvuodeks siis ja vaikka miul on tietty ne maat mihin haluun ja näi mut silti oon valmis lähtee melkee mihin vaan:) Uskon et siit tulis iha mahtava ja opettavaine vuos missä vaan ja et saisin olla tyytyväine sen vuoden jälkee vaik oisin mihi maaha vaa päätyny:D Jos nyt siis ees pääsen koko vaihtoo ! 😔 En kyllä tosiaa tiiä mitä teen jossen pääse, koska vaihto on vaa miu suurin unelma täl hetkel, ollu jo pari vuotta ja näi ni pelottaa nii kovi etten pääse lähtemää koska rotarit on oikeestaan ainut vaihtoehto... Ja joo mie en ainaka todellakaa oota et siit vuodest tulis mitekää helppo ja kaikki ois täydellistä ja et sais heti kavereita jne ja miu mielest sen pitäis olla jokaiselle joka vaihtoo hakee selvä juttu:D mut silti tiiän et se todellaki kannattais ja et kaikki vaikeudet ja haasteest vaa kasvattais ja opettais miuta:) Vaikka se onki viel varmaa mont kertaa raskaampaa mitä kuvittelis. Ohhoh tulipas taas vähä tätä tekstiä:D Mut oot kyl ihana ja miu lempivaihtari bloggaaja:) Oon nii onnelline et sait tän mahollisuuden koska miu mielest vaikken siuta tunnekkaa mut tän bloginki kautta jo pystyn sanoo et ansaitset tän vuoden:) tsemppiä sinne ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia mielettimasti ja tsemppia sulle sinne! <3

      Poista
  8. Hyvä teksti ja tsemppiä sinne :-)

    VastaaPoista
  9. hei onko muuten amerikkalais nuorilla siellä koulussa käytössä samanlaisia koululaukkuja mitä suomessa käytetään? :) tarkotan siis marimekko, adidas, puma tyylisä olkalaukkuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taallla on 2600 oppilasta joten taalta loytyy kaikkea, myos olkalaukkuja :)

      Poista
  10. tapahtuks siel muute sillo 11.9 mitää erikoist tai et oliks just vaik jotai hiljasii hetkii tai semmosii?:)

    VastaaPoista
  11. voi julia, oot kyllä niin huippu bloggaaja!! <3 oon niin samaa mieltä, just esim. toi että kiittelee _ihan_koko_ajan_ mut tarkottaa sitä myös samalla!! ah, tää on niin parhautta!!

    VastaaPoista